Mens priserne stiger, bliver lykkeposer med overskudsmad revet væk

Fødevarer bliver dyrere og dyrere, og det får flere til at købe lykkeposer med mad, der ellers var blevet smidt ud. Tendensen er kommet for at blive, siger forbrugerekspert - men det kan være svært at få fat i de populære poser

Too Good To Go er en madspildsapp, der har eksisteret siden 2015. På appen lægger supermarkeder og restauranter lykkeposer ud, hvor man med rabat kan købe en pose med overskudsvarer, der ellers ville blive smidt ud.
Too Good To Go er en madspildsapp, der har eksisteret siden 2015. På appen lægger supermarkeder og restauranter lykkeposer ud, hvor man med rabat kan købe en pose med overskudsvarer, der ellers ville blive smidt ud. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix.

I Aarhus sidder 41-årige Ivalu Guldager klar mellem klokken 16 og 16.30. Det er i den hektiske time, hvor børnene skal hentes. Men det er også her, at lykkeposen med grøntsager fra den lokale netto bliver frigivet på appen Too Good to Go, og hun prioriterer i høj grad at få fat i en pose, før de bliver udsolgt. 

På den anden side af Kattegat er poserne også populære. 46-årige Christian Specht og hans kæreste, der bor på Østerbro i København, har brugt appen i syv år. De plejede nemt at kunne få fat i poser fra Irma-forretningen ved siden af lejligheden, men nu ryger de "lynhurtigt", og derfor får parret ikke altid hentet så mange poser, som de gerne ville.

Her ses en pose, som Ivalu Guldager har hentet i et lokalt supermarked for 29 kroner
Her ses en pose, som Ivalu Guldager har hentet i et lokalt supermarked for 29 kroner Foto: Privatfoto

Too Good To Go er en madspildsapp, der har eksisteret siden 2015. På appen lægger supermarkeder og restauranter lykkeposer ud, hvor man med rabat kan købe en pose med overskudsvarer, der ellers ville blive smidt ud. I starten af 2022 benyttede 800.000 danskere sig af madspildsapps - det svarer til 18 procent af den danske befolkning mellem 16 og 74 år, viser tal fra Danmarks Statistik.

Med prisstigningerne i de seneste måneder, er der kommet endnu mere fart på appen, der i august måned havde tre millioner visninger af poser inde på appen. Det er 500.000 flere visninger end i firmaets hidtil bedste måned.  Det fortæller landechef, Heidi Boye. .

"Vi har den højeste trafik nogensinde. Folk går ind og holder øje med, om der er noget nyt i appen, og de poser, der er, bliver taget med det samme,” fortæller hun.

Heidi Boye tillægger den øgede popularitet prisstigninger i samfundet.

"Det større fokus på madspild kommer i halen af, at vi betaler mere for varerne, og derfor tillægger varerne større værdi,” siger hun. “Der er mange, der sidder hårdt i det, og der kan vores koncept være med til at hjælpe.”

Landschefen synes, at det er beklageligt, at der er mange, der ikke kan få fat i poser. Men fordi appen adresserer madspild, kan de ikke bare producere flere poser, når efterspørgslen er stor. Til gengæld forsøger de at få forretningerne til at lave flere mindre poser med overskudsmad frem for én stor, så de kan “glæde flere familier”

Christian Specht og hans kæreste på Østerbro har begge gode indtjeninger, så økonomi er ikke den primære grund til at de bruger appen.

“Vi kan ikke lide madspild. Min kæreste kører gerne en omvej, for hun er meget miljøbevidst og bryder sig ikke om, at noget bliver smidt ud,” fortæller han. “Og så kan man få en form for jackpot, og det er jo meget sjovt. Engang fik vi for eksempel to økologiske fisk i Irma for 29 kroner.”

Parret har til sammen hentet over 300 poser, og de har også prøvet at få varer, der er kedelige eller til tider decideret rådne, hvilket ikke er meningen med konceptet. Efter appen er blevet populær, er det sværere at få fingre i de “spændende poser”, oplever Christian Specht, men han er glad for, at flere er opmærksomme på madspild. 

Det er både bagerier, supermarkeder og restauranter, der udbyder poser på appen. Her ses indholdet af en bagerpose, Ivalu Guldager har hentet i et supermarked for 19 kr.
Det er både bagerier, supermarkeder og restauranter, der udbyder poser på appen. Her ses indholdet af en bagerpose, Ivalu Guldager har hentet i et supermarked for 19 kr. Foto: Privatfoto

Selv hvis priserne på dagligvarer går ned igen, er madspildsapps ikke på vej ud. Det mener Ole Storm Jørgensen, der underviser i forbrugeradfærd på Erhvervsakademi Dania. Han ser app’erne som en del af en større tendens:

"Det er en lille del af en større forandring, hvor ligegyldigt forbrug erstattes af fokus på bæredygtighed og ansvar," siger han. 

“I flere kredse får man anseelse, hvis man handler bæredygtigt. Det er blevet legalt at invitere venner over for at spise overskudsmad, siger han og  fremhæver genbrugstøj og elbiler som andre bæredygtige intiativer, der har vundet indpas de seneste par år.

“Det har været i gang i en længere periode, og vi ser ikke, at de her ting ruller tilbage. Så det er ikke bare en trend.” 

Ivalu Guldager begyndte for tre år siden at bruge appen til at hente billig sushi, men har det seneste halvandet år brugt poserne fast til dagligvarer og henter cirka fire poser om ugen. Hun ompakker og fryser det ned, hun ikke når at få spist og oplever, at hun med appen får flere varer for pengene.

"Nogle gange får jeg ikke lige det, jeg havde tænkt mig, men så er jeg måske mere heldig næste gang. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke er gået i gang med det noget før," siger hun.