Prøv avisen

Mirakelmagasiner skal give italienerne håb

En bladsælger holder det nye italienske magasin Il Mio Papa. Bladet handler om paven og hans gøremål og indeholder hver uge en plakat med den 77-årige pave Frans. Magasinet udkom første gang den 5. marts og udgives af Silvio Berlusconis trykkeselskab Mandadori. – Foto: .

Italienske tabloidmagasiner om mirakler, spiritualitet og paven skal møde det behov for spiritualitet, der er kommet i kølvandet på Europas økonomiske krise

Når man sammenligner med, hvad man ellers finder i ugebladene i de italienske bladkiosker, er det bestemt en mere kysk idé, de italienske sladderjournalister har fundet på. Miracoli (mirakler) hedder et magasin, der siden juni sidste år har været at finde på hylderne i Italien. Og her kan man ikke som i andre tabloidblade læse om mode-trends og opskrifter, men derimod helgener, bønner og lokale helbredelser.

I et interview med Vice Magazine forklarer bladets chefredaktør, Daniele Urso, at bladet skal dække et stigende behov for spiritualitet i Italien.

Vi syntes, det var svært at finde et magasin, der skrev om håb. Som journalist anerkender jeg, at det er nemmere at skrive om dårligt nyt, og af den grund tænkte vi, at italesættelsen af mirakler og folks positive og storslåede oplevelser ville være en passende måde at matche et journalistisk projekt med et menneskeligt behov. Landets krise er en af mange faktorer, der har givet en genfødsel til religiøs hengivelse, siger han.

LÆS OGSÅ: Gamle konfirmander søges til gigantisk gensynsfest

Miracoli har en midtersektion, en såkaldt centerfold, hvor der hver uge er en ny helgen og en række bønner, der knytter sig til vedkommende. Derudover er der interviews med italienske kendisser blandt andet om, hvordan Jomfru Maria ændrede deres liv, og historier om nonner, der gør brød til kød i munden.

Og Miracoli er faktisk ikke det eneste magasin, der nu henvender sig til de sladderinteresserede og religiøse italienere. Il Mio Papa er endnu et ny ugeblad, der med 68 sider og et startoplag på svimlende 500.000 eksemplarer handler om paven og hans gøremål.

Her kan man få et indblik i pavens privatliv, læse om hans nyeste tiltag og hver uge hive en plakat ud med et nyt billede af den 77-årige pave Frans sammen med et inspirerende citat. Det skriver The New York Times, der interviewede bladets chefredaktør:

Det er lidt fan-kultur-agtigt, men selvfølgelig kan det ikke være ligesom noget, man ville lave om One Direction (populært boyband), siger redaktøren Aldi Vitali.

Vi sigter efter at være mere respektfulde og noble.

Om der kommer flere religiøse sladderblade i Italien, vil tiden vise. Men i økonomisk modvind og med en høj arbejdsløshed blandt unge er der måske brug for at vende opmærksomheden opad, hvis situationen skal vendes.

Og så er det jo heldigt nok, at man købe mirakler for en euro nede på hjørnet.