26-årig muslim: Jesus taler til alle mennesker

Abdullah Karaca skal være med til at lede de kendte kristne passionsspil i den sydtyske by Oberammergau

Muslimske Abdullah Karaca voksede op i det katolske Oberammergau i den tyske delstat Bayern. Han er med til at lede byens kendte passionsspil om Jesu lidelseshistorie. -
Muslimske Abdullah Karaca voksede op i det katolske Oberammergau i den tyske delstat Bayern. Han er med til at lede byens kendte passionsspil om Jesu lidelseshistorie. - Foto: Arno Declair

Den tyske by Oberammergau ligger i 800 meters højde omkranset af bjerge, og det er et sted, hvor bayrisk tradition stadig holdes i hævd:

Der hænger kors i de fleste bygninger, og ved festlige lejligheder går mændene i knælange læderbukser med seler, og kvinderne bærer farveglade, nedringede folkedragter med pufærmer og forklæder.

Midt i denne ærkebayriske idyl lever Abdullah Karaca, der er barn af tyrkiske indvandrere. Han skal som den første muslim være medinstruktør ved de kristne passionsspil om Jesu lidelse og død, der finder sted i byen hvert 10. år.

Som medinstruktør skal den 26-årige mand bidrage til at gøre Jesu budskaber tilgængelige for folk. Han glæder sig til opgaven, men indrømmer, at han som muslim har en anden indstilling til Jesus end katolikkerne i området.

”For mig er Jesus en profet, og det kristne syn på Jesus som Guds søn er naturligvis et andet udsagn, men hvis vi kan blive enige om, at Jesus Kristus vil sige os noget, og hvis vi kan omsætte det, som han siger, i praksis, så tror jeg, at vi har forstået ham. Jesus taler til alle mennesker.”

Abdullah Karaca skal lede og instruere spillene sammen med teaterinstruktør Christian Stückl, der allerede har haft ansvaret for passionsspillene tre gange tidligere.

Det var Christian Stückl, der i 1999 opdagede drengen Abdullahs talent for skuespil, og han tog kontakt til forældrene og overtalte dem til at lade drengen deltage i det store bibelværk, der fandt sted i år 2000.

”Men gør ham bare ikke katolsk,” lød dengang de formanende ord fra faderen.

Abdullah Karaca er ikke konverteret til kristendommen, men mødet med Stückl og teaterverdenen skulle alligevel blive en skelsættende begivenhed i hans liv:

Han blev så begejstret for skuespil, at han valgte at gå teatervejen og uddanne sig til teaterinstruktør, og nu er han en anerkendt instruktør i det tysksprogede område. Han har blandt andet instrueret flere teaterstykker på Folketeatret i München.

Når passionsspillene finder sted i år 2020, vil han være 31 år. Der er ganske vist næsten fem år til premieren, men arbejdet omkring stykket er allerede nu gået i gang.

Oberammergau betragtes som en af den katolske kirkes højborge i Bayern. Cirka halvdelen af byens 5000 borgere deltager i spillene, og derfor er det også byrådet, der træffer de vigtigste afgørelser omkring spillene. Blandt andet har byrådet vedtaget, at Abdullah Karaca skal være medinstruktør.

Gruppeformanden i byrådet for den konservative, kristeligt-sociale union CSU, Markus Köpf, har ingen problemer med, at Abdullah Karaca nu sidder i passionsspillenes ledelse:

”Det irriterer mig, at jeg i hver eneste avisartikel skal læse mindst 10 gange om 'den unge tyrker' eller 'unge muslim'. Abdullah er slet og ret en 'oberammergauer',” siger han til avisen Süddeutsche Zeitung.

Passionsspillenes historie går tilbage til året 1633, hvor pesten hærgede i Europa. Borgerne i Oberammergau lovede dengang Gud at opføre et skuespil om Jesu lidelse, død og opstandelse, hvis deres by blev skånet for udslettelse. Det første passionsspil fandt sted i 1634, og det var ikke blot et skuespil, men også borgernes trosbekendelse.

Ifølge Abdullah Karaca har spillene stadig karakter af at være en bekendelse.

”Der er ikke blot tale om et teaterstykke, men derimod et kristent passionsspil. Sådan var det, og sådan bliver det også ved med at være. Passionsspillene kan ikke sammenlignes med et skuespil af Shakespeare.”

Han fortsætter:

”Korsfæstelsen hører med til et kristent passionsspil. Det er ikke meningen, at jeg skal udhule korsfæstelsen med min muslimske synsvinkel. Jeg har mødt mange mennesker ved spillene de seneste år, som slet ikke troede på nogen Gud, men selv de kunne bruge Jesu lidelseshistorie til noget. Derfor er det mit ønske, at historien bliver tilgængelig for alle.”