Nu skal Afrika på Facebook

Langt flere kvæghyrder på de store afrikanske savanner og landsbyboere langt fra alfarvej vil snart kunne følge med i de andres liv på Facebook

Facebook er billigt og nemt at bruge på de smartphones, der bliver stadig flere af i Afrika. Nu vil Facebook opsende en satellit med navnet Amos-6, som skal lette adgangen for millioner af afrikanere i vest-, øst- og det sydlige Afrika. – photo coverage of the activities within the camp posting their stories on Facebook and organising photo exhibitions. South Sudan, where there is a civil war since December 2013, hosts more than 260, 000 refugees who fled from conflicted areas in Sudan, Ethiopia, Democratic Republic of Congo and Central Africa Republic. / AFP / ALBERT GONZALEZ FARRAN
Facebook er billigt og nemt at bruge på de smartphones, der bliver stadig flere af i Afrika. Nu vil Facebook opsende en satellit med navnet Amos-6, som skal lette adgangen for millioner af afrikanere i vest-, øst- og det sydlige Afrika. – photo coverage of the activities within the camp posting their stories on Facebook and organising photo exhibitions. South Sudan, where there is a civil war since December 2013, hosts more than 260, 000 refugees who fled from conflicted areas in Sudan, Ethiopia, Democratic Republic of Congo and Central Africa Republic. / AFP / ALBERT GONZALEZ FARRAN. Foto: ALBERT GONZALEZ FARRAN/AFP.

”Hvad har du på hjerte i dag?”, spørger Facebook på brugerens valgte sprog, hver gang han eller hun logger sig på det sociale medie. Under spørgsmålet lokker et lille tomt felt, hvor brugeren lynhurtigt kan forfatte et par sætninger om alt fra det nye job til et spørgsmål om, hvorfor toårige børn mon egentlig er så glade for at fordele mad og drikke ud over sig selv, når de spiser.

Mange fortæller allerede, hvad de har på hjerte, og ”liker” og kommenterer, hvad andre deler. Men slet ikke mange nok, mener grundlæggeren og ejeren af det verdensberømte amerikanske firma, Mark Zuckerberg.

”Det er ofte svært og ineffektivt for traditionel internetinfrastruktur at forbinde mennesker, der lever i øde områder, så vi bliver nødt til at opfinde nye teknologier,” siger han til nyhedsbureauet Reuters.

Af samme årsag vil Facebook, annoncerede han for nylig, opsende en satellit med navnet Amos-6, som skal lette adgangen for millioner af afrikanere i vest-, øst- og det sydlige Afrika.

36-årige Victor Malipula fra Arusha i Tanzania er en af de mange millioner afrikanere syd for Sahara, der bruger det sociale medie Facebook hver eneste dag, fortæller han.

Naturligvis i et lille ”interview”, der er lavet på Facebook.

”Jeg bruger det til at finde nye venner, finde og sige hej til gamle venner og til at holde kontakt med venner og bekendte, som bor i udlandet,” siger han.

Det hænder også, fortæller Victor Malipula, der har sit eget lille taxafirma, at han får nye arbejdsopgaver via sine 675 kontakter på Facebook.

”Men jeg bruger det mest til at følge med i det seneste nye i mine venner og bekendtes liv,” siger han.

Arusha, som Victor Malipula bor i, er en relativt stor by, der er med på beatet, når det gælder ny teknologi, ikke mindst i kraft af internet- og teledækningen i byen.

Det gør ham privilegeret med hensyn til internet, for på de store tørre stepper 50 kilometer uden for byen bliver det rigtig svært, for ikke at sige umuligt, at finde internetdækning. Store dele af Afrika har enten slet ingen eller meget ustabil adgang til internettet. Eksempelvis anslår Verdensbanken, at blot fire ud af 100 indbyggere i det vestafrikanske land Camerouns hovedstad, Yaoundé, har internetadgang.

Der er naturligvis ikke tale om filantropi fra Facebooks side. Internetfirmaerne kæmper om at komme først med at skabe stabilt, billigt internet på kontinentet og dermed få adgang til et stort nyt kundepotentiale.

Alene i Nigeria på vestkysten og Kenya på østkysten har Facebook allerede knap 20 millioner brugere. Det hænger i høj grad sammen med, at Facebook er billigt og nemt at bruge på de smartphones, der bliver stadig flere af i Afrika.

Facebook er ikke ene om at ville have afrikanerne til at blive aktive internetbrugere. En anden internetgigant, Google, har de seneste to år eksperimenteret med at udvikle en særlig type heliumballoner, der bliver sendt op i cirka 30 kilometers højde, hvorfra de ved hjælp af særlige antenner på jorden leverer trådløst internet til mennesker, der lever i selv de mest øde egne. Ballonerne menes at blive taget i kommerciel brug til næste år, hvor også Facebooks satellit forventes at blive skudt ud i rummet.

Og dermed lader der heller ikke til at gå længe, før langt flere afrikanere vil kunne dele, hvad de har på hjerte, med resten af verden.