Prøv avisen

På samtaletur i Prags metro

Train arriving at Malostranska Metro Station Prague Foto: .

Metroen i den tjekkiske hovedstad, Prag, er blevet en alvorlig konkurrent til netdating. En særlig vogn for singler og mennesker med et ønske om at kommunikere med andre er hver lørdag blevet en fast bestanddel af alle togsæt på metrolinje A

Metroen i den tjekkiske hovedstad, Prag, tager kampen op mod netdating og andre former for virtuel kommunikation.

Nyskabelsen hedder en kommunikationvogn, som er forbeholdt mennesker med lyst til at indgå bekendtskaber eller mennesker, som blot har lyst til konversation med andre.

Hver lørdag er en kommunikationsvogn indsat i midten på alle togsæt på metrolinje A.

Formålet er ifølge Transportselskabet Prag (DPP), som står for den offentlige transport i byen, at give bedre kommunikationsmuligheder til mennesker med et ønske om at indgå kontakt med andre.

I vores tid, hvor elektronisk form for kommunikation er mere og mere fremtrædende, er det nødvendigt, at vi fortsat husker det talte ord og støtter den form for kommunikation, fortæller Jiri Parizek, der er transportansvarlig lokalpolitiker fra Prags rådhus, om formålet med det nye tiltag.

Idéen om en speciel kommunikationsvogn er blevet til på baggrund af en idé fra maj måned. Den var oprindeligt rettet mod singler, men blev altså udvidet til også at omfatte alle med lyst og interesse i at forkorte rejsetiden ved at kommunikere med andre.

LÆS OGSÅ: Caféer er vigtige for fællesskabsfølelsen

DPP gennemførte efterfølgende i september en spørgeundersøgelse, der viste, at 80 procent af respondenterne mener, at det er muligt at lære andre mennesker at kende i en metro. 32 procent af respondenterne svarede endda, at de allerede havde prøvet at møde et andet menneske i et offentligt transportmiddel, og at deres bekendtskab senere udviklede sig til enten kærlighed eller venskab. 61 procent af de adspurgte gav ligeledes udtryk for, at en virtuel form for kommunikation er ved at få overtag i forhold til personlig kommunikation. En trend, som DPP med sit tiltag ønsker at modarbejde, men uden at tvinge nogen til noget, understreger Aneta Rehkova, talsmand for DPP.

Vi ønsker ikke at tvinge folk til noget, de ikke har lyst til, og har derfor helt bevidst valgt en afslappet og ikke aggressiv markedsføring af hele projektet. I metroen bliver tiltaget meddelt over højttalerne, og en visuel markering af vognene er under udarbejdelse, fortæller Aneta Rehkova og tilføjer, at der hver lørdag ligeledes er opsat informationstavler i metroen, som oplyser om projektet og projektets formål.

Projektet med kommunikationsvogne blev sat i gang den 9. november, og det er ifølge Aneta Rehkova alt for kort tid til at kunne evaluere det.

Kommunikationsvogne er et pilotprojekt, der med tiden kan udvikle sig. Vi analyserer de tilbagemeldinger, vi får, og forventer, at projektet med tiden kommer mere og mere i folks opmærksomhed, fortæller Aneta Rehkova.

Projektet er det første af sin type i Prag.

Metrolinje A er den metrolinje i Prag, der har det laveste antal rejsende og derfor er blevet udvalgt til formålet. Linjen, som blandt andet går igennem Prags gamle bydel, herunder stationerne Staromestska og Malostranska, som de fleste danskere formentlig kender, er med sine kun 11 kilometer og 13 stationer den korteste metrolinje i Prag.

Det tager 21 minutter at komme fra den ene til den anden endestation.