Prinsens design varslede nye tider hos sølvsmedien

Svenske Sigvard Bernadotte bragte ny inspiration og design til Georg Jensen Sølvsmedie, da han knyttedes til stedet i begyndelsen af i 1930'erne

I dag fremstår den svenske prins Sigvard Bernadotte som den designer, der for alvor fornyede sølvsmedien i en tid, hvor de let genkendelige Georg Jensen vindrueklaser og blomster blev anset for forældede og umoderne.
I dag fremstår den svenske prins Sigvard Bernadotte som den designer, der for alvor fornyede sølvsmedien i en tid, hvor de let genkendelige Georg Jensen vindrueklaser og blomster blev anset for forældede og umoderne. Foto: Svensk pressefoto.

Georg Jensen Sølvsmedie er et interantionalt brand, der er populært ikke kun herhjemme, men også i udlandet.

Kendetegnende for sølvsmedien har siden starten i 1904 været, at virksomheden gennem årene har formået at tilknytte en lang række markante designere, der hver især har sat deres præg på Georg Jensen-produkterne.

Alt det og mere til kan man læse om i bogen ”Georg Jensen - et eventyr i dansk sølv”, der er udkommet i forbindelse med en udstilling med samme titel på Museet på Koldinghus, hvor man kan se nogle af de prægtige genstande og smykker, som bogen fortæller om.

Men designerne hos Georg Jensen har også fået fyldige omtaler, og en af de mest legendariske er den svenske prins Sigvard Bernadotte (1907-2002).

Prinsen ville oprindeligt have været skuespiller, men han valgte at følge rådet fra sin fars broder, prins Eugen (faderen var kong Gustav VI Adolf), og han begyndte at læse kunsthistorie på universitetet i Lund. Senere kom han på Kunstakademiets designlinje, og i begyndelsen af 1930'erne tilknyttedes han Georg Jensen Sølvsmedie.

I dag fremstår den svenske prins som den designer, der for alvor fornyede sølvsmedien i en tid, hvor de let genkendelige Georg Jensen vindrueklaser og blomster blev anset for forældede og umoderne.

Udstillingen på Museet på Koldingshus kan ses frem til den 26. februar næste år, og bogen på 208 sider kan købes for 299 kroner.