Rød messehagel formidler pinsens budskab

En moderne messehagel i Vamdrup Kirke gør en dyd ud af det grafisk enkle og stilrene billedsprog

Brystpartiet på den røde messehagel, som bæres af sognepræst Maria König, er udsmykket med et kors.
Brystpartiet på den røde messehagel, som bæres af sognepræst Maria König, er udsmykket med et kors. . Foto: Vamdrup Kirke.

Da den unge beklædningsdesigner Aja Marie Skyum i 2010 -mens hun stadig var studerende ved Designskolen i Kolding - fik til opgave at lave en ny, rød messehagel til Vamdrup Kirke i Sydjylland, var det ikke kun det kristne kalenderår og betydningen af symboler og farver, som hun skulle arbejde med og sætte sig ind i. Også forståelsen af den specielle dragt som tidløs og blivende, som noget, kirken og hele menigheden skulle kunne glæde sig over at kigge på om også 50 eller 70 år, spillede ind og udgjorde en særlig kontrast til hendes egen verden, hvor moden skifter flere gange årligt.

Den røde, lidt sjældnere messehagel anvendes alene anden juledag og til pinse, højtiden hvor Helligånden kom over disciplene, og for Aja Marie Skyum, der ikke selv er stærkt troende, blev det især vigtigt at arbejde en frihed ind i dragten.

”Jeg havde nogle retningslinjer for, hvornår og i hvilken forbindelse messehaglen skulle bruges, og fra evangelierne fik jeg også en række pejlemærker,” forklarer hun og fortsætter:

”Men det mest udfordrende ved arbejdet med messehaglen var i virkeligheden at få den til at række ud over de faste kirkegængere og også gøre den almenmenneskeligt interessant, at få den til at berøre de mange.”

Løsningen blev en overdel i et klassisk og enkelt snit, holdt i kraftige uldmaterialer og silke og et bånd påsyet med guldtråde. Og mens forsiden af messehaglen bærer en stilistisk enkel fortolkning af korset, er messehaglens rygside anderledes overraskende med sin friere, abstrakte reference til Helligånden - her ikke vist traditionelt som en due, men snarere som ”en hvilken som helst fugl”.

Aja Marie Skyum har tidligere arbejdet med papirklip, og det er teknikken herfra, hun har anvendt i arbejdet med rygstykkets tegn. Det udskårne motiv fremstår mest af alt som ren ”opstregning”, som abstraktionen af vinger og opfart, som et væsen, en ånd, og er med til at gøre messehaglen friere.

”Det skaber nogle referencer og letter samtidig udtrykket,” fortæller Aja Marie Skyum og uddyber: ”Opstregningen tilfører en luftighed eller åndelighed, et luftrum, som skaber form og tanker. En abstraktion indbyder jo netop til friere fortolkninger, den henvender sig til alle, ligesom den her understreger åndens lethed, det åndelige som uhåndgribeligt og uforklarligt.”

Dette gør messehaglen i Vamdrup Kirke til et bemærkelsesværdigt moderne kirketekstil, som arbejder med flere lag. Både på et rent teknisk plan, hvor påsyningerne på messehaglens bryst og ryg er med til at skabe dybde og rumlig fornemmelse, og på et kunstnerisk plan, hvor de grafiske, fortolkningsåbne streger sætter den røde dragt fri og gør den til en Helligåndens og kærlighedens invitation til hele menigheden. Pinsens budskab er for alle. Og netop heri ligger også en fin pointe i det færdige arbejde, synes Aja Marie Skyum. ”Kirkens trosindhold er jo et interessant område, fordi det på mange måder berører os alle - uanset om man er troende eller ej,” siger den unge designer.

Det udskårne motiv på messehaglens rygstykke fremstår som abstraktionen af vinger og opfart og er med til at gøre messehaglen friere.
Det udskårne motiv på messehaglens rygstykke fremstår som abstraktionen af vinger og opfart og er med til at gøre messehaglen friere. Foto: Vamdrup Kirke
Aja Marie Skyums skitser til messehaglen i Vamdrup Kirke.
Aja Marie Skyums skitser til messehaglen i Vamdrup Kirke. Foto: Vamdrup Kirke