Særtilbud til læserne: John Kørners flyvende æbler

Kristeligt Dagblad tilbyder kunsttrykket ”Flying Apples” af John Kørner eksklusivt til avisens læsere. Trykket er signeret af kunstneren

Æbletræet er det centrale i dette særtryk af John Kørners ”Flying Apples” fra 2012.
Æbletræet er det centrale i dette særtryk af John Kørners ”Flying Apples” fra 2012. . Foto: Galleri Bo Bjerggaard.

Kristeligt Dagblads nye særtryk af John Kørner er trykt efter maleriet ”Flying Apples” (flyvende æbler) fra 2012. Maleriet indgik i udstillingen ”Fallen Fruits from Frisland” (nedfaldsfrugter fra Frisland) i Victoria Miro Gallery i London i 2013.

Her havde kunstneren skildret en række motiver fra Frisland – den langstrakte og lavtliggende øgruppe i Vadehavet, der strækker sig fra det nordvestlige Tyskland til Holland. Disse øer oversvømmes med jævne mellemrum af stormfloder. Af den grund har man gravet nogle sindrige kanalsystemer, der leder vandet væk. Desuden er mange huse og bondegårde bygget på såkaldte varfter, det vil sige jordhøje, der holder dem fri af vandet, når havet stiger.

Da John Kørners akrylmalerier altid er iblandet meget vand og kan minde om store akvareller, er de rent æstetisk en parallel til den vandrige, frisiske natur. Under arbejdet med sine ofte store malerier lægger han typisk lærrederne på gulvet for at undgå, at malingen løber.

Æbletræet er det centrale motiv i det nye tryk. Farverne er så stærke, at man kan tale om en palet på syre: Stammen og grenene er turkisgrønne, iblandet rødt og gult. Æblerne er gule og røde, mens baggrunden er blå-turkis og jorden glødende orange-rød og brun. Æblerne på det døde træ forekommer paradoksalt nok saftige og modne og er langt fra sådanne rynkede æbler, som man undertiden ser på nøgne æbletræer om vinteren.

I Det Gamle Testamente er æblet den forbudne frugt, der vokser på kundskabens træ, men i andre kulturer kan æbler symbolisere magt, frugtbarhed og rigdom. Et æble kan falde kort eller langt fra stammen, som man siger om ligheder eller manglen på samme mellem generationerne i en familie. I dag forbinder vi især æblet med sundhed: Ifølge folkeviddet kan man holde lægen væk, hvis man blot spiser et æble om dagen. Titlen på den nævnte udstilling i London refererer desuden til en ny bevægelse blandt veganere, der lever af nedfaldsfrugter for hermed at undgå at skade planterne.

John Kørner, som har familiemæssige rødder i Frisland, har her skabt et æbletræ, der umiddelbart er en fest for øjet, selv om træet er dødt. Måske vil han minde os om den verdensomspændende økologiske krise, hvor menneskenes rovdrift på naturressourcerne truer den økologiske balance? Eller handler det snarere om klimakrisen, hvor vandstanden i verdenshavene stiger? Den samfundskritiske kunstner har måske ”plantet” sit smukke, men døde, æbletræ på lærredet som en opfordring til os om at tænke over naturen som vores livsgrundlag – og til at ændre adfærd.