Mit livs øjeblik: Den dag Ove Dahl gjorde Sara Blædel til krimiforfatter

En uventet opringning gjorde fantasi til virkelighed og blev en ikkeplanlagt start på krimiforfatter Sara Blædels bestsellerkarriere

Det var slet ikke meningen, at Sara Blædel skulle være forfatter. Men det ændrede en opringning fra en drabschef på. –
Det var slet ikke meningen, at Sara Blædel skulle være forfatter. Men det ændrede en opringning fra en drabschef på. –. Foto: .

Det var diset, lidt gråligt vejr, og jeg var gået i stå foran min computer. Jeg kiggede ud på den lille sø i Frederiksberg Have, som man lige akkurat kunne se fra min lejlighed, og jeg tænkte:

Hvor ville det dog være skønt, hvis bare jeg kunne genskabe følelsen af at være på Politigården.

Jeg var ordblind som barn og er måske derfor meget visuelt orienteret. Jeg skal kunne se tingene for mig, før jeg kan skrive om dem, og jeg kan sjældent se dem, hvis jeg ikke kender dem.

Jeg havde aldrig været på Politigården, og det var et problem, for det var der, jeg var nået til i den historie, jeg havde gået og brygget på inde i hovedet.

På det tidspunkt, det er næsten helt præcist 10 år siden nu, arbejdede jeg som journalist på tv- og filmproduktionsselskabet Metronome, hvor jeg var redaktionschef.

Det var et dejligt job, og jeg følte, at jeg havde fundet min hylde. Men det blev ofte ret hektisk, der var meget støj, og der var meget pres.

I de situationer begyndte jeg at digte på en historie. En krimihistorie selvfølgelig, jeg har læst bunkevis af krimier hele mit liv.

Jeg skrev aldrig noget ned, jeg digtede kun inde i hovedet. Det var der, jeg gik hen, når de andre gik ud for at ryge.

Det var mit mentale fristed.

Men nu var jeg gået i stå foran døren til Politigården, for jeg anede ikke, hvordan der så ud, om de lavede deres egen kaffe, eller der gik en pige rundt og hældte op.

Jeg kendte ikke omgangstonen eller rummene, jeg kunne simpelthen ikke se stedet for mig.

Så jeg besluttede mig for at skrive til drabschefen, Ove Dahl.

Det var ikke en nem beslutning. Jeg er nok lidt usikker som person, og Ove Dahl var og er et idol i min krimiinficerede verden.

Men jeg skrev til ham, og som jeg sad der og kiggede ud på søen, ringede telefonen.

"Goddag, det er Ove Dahl fra Drabsafdelingen i København. Du har skrevet til mig."

Jeg blev helt stille indeni.

Egentlig burde jeg vel sige, at jeg gik og legede lidt med noget krimidigtning inde i mit hoved.

Men det, der kom ud, var:

"Jeg er i gang med at skrive en bog, og jeg har brug for din hjælp."

I det øjeblik havde jeg gjort mig til forfatter. Eller chokket over at have Ove Dahl i telefonen gjorde mig til forfatter.

Da han så ovenikøbet sagde, at han gerne ville hjælpe, og inviterede mig ind på Politigården, tænkte jeg, at nu var det pludselig alvor.

Jeg var nødt til at stramme mig an og stille alle de vigtigste spørgsmål.

Jeg var forpligtet til at prøve at skrive noget og skrive det godt, når nu de var så generøse at invitere mig indenfor.

Og fra det øjeblik gik det fra at være en leg til at blive det, jeg ville.

Det blev et arbejde, en virkeliggørelse af min fantasi.

Det hele skete meget hurtigt, men jeg burde helt klart have tænkt mere over det.

Jeg havde et ret vellønnet job, og jeg boede alene med min søn, så det var et sats, der kunne få alvorlige omkostninger.

Foto: Leif Tuxen.

Men jeg følte samtidig, at når en mulighed åbnede sig på den måde for mig, måtte det være en del af min skæbne.

Hvis han ikke havde ringet, var jeg formentlig aldrig gået den vej.

Det opkald ændrede min livsbane.

Det er otte bøger og mange pæne ord og priser siden, så det var jo en rigtig beslutning, jeg tog.

Men det lærte mig også en lektie, der går ud over min forfatterkarriere.

Nemlig at livet generelt handler om at tage imod, når muligheder åbner sig.

Og at tro på, at tingene nok skal lykkes, hvis man vil det nok.