Søren Ryge: At kende blomsternes navne er grundopdragelse på linje med at lære at læse

For Søren Ryge Petersen er det "grundopdragelse" at lære sine børn og børnebørn navnene på de levende væsner, der omgiver os

Selvfølgelig skulle blomsterturen foreviges. Med dagens høst, 30
forskellige vilde blomster, plus en buket evighedsblomster til
pigeværelset. Og med Pouls fine brakmark som baggrund, fyldt
med brandbæger.
Selvfølgelig skulle blomsterturen foreviges. Med dagens høst, 30 forskellige vilde blomster, plus en buket evighedsblomster til pigeværelset. Og med Pouls fine brakmark som baggrund, fyldt med brandbæger. Foto: Søren Ryge Petersen.

Den første var merian, og den kendte hun, for den kan spises. De næste fem stod ved siden af - oksetunge, slangehoved, brandbæger, torskemund og blåhat. Dem huskede hun ikke. Det var mit ældste barnebarn, Ida, 22 år, der var på sommerbesøg hos bedstefar, og så gjorde vi endnu engang det, jeg har gjort med børn og børnebørn, så længe de har levet. Gået en tur ad vore markveje, plukket blomster og kigget på fugle. Og det altid vigtigste: Hvad hedder de? For mig er det grundopdragelse på linje med at lære at skrive, læse og køre på cykel – at vide, hvad de hedder, alle de levende væsner, der er lige omkring os. Når man så oven i købet er så heldig at bo midt i al herligheden, så er der ingen vej udenom.

Vi plukkede 30 forskellige vilde blomster på vores lille tur, og hver eneste fik sit gode, danske navn gentaget mindst ti gange, inden vi var hjemme, for Ida hører til de mange, der på trods af studentereksamen og kørekort glemmer blomsternavnene igen næsten omgående - det er mærkeligt.