Prøv avisen

Thors hammer fås som bidering til babyer

Babyer med gummer, der klør, kan nu bide i Thors hammer, Sleipnir og Midgårds-ormen. Foto: Helles Teeth

Asatroendes blad viser den nordiske mytologis symboler som udstyr til babyer, der er ved at få tænder. Vi skal huske rødderne, lyder forklaringen

Svaret på babyers gummer, der klør, har de asatroende i Danmark nu: Bideringe inspireret af den nordiske mytologi.

I martsnummeret af medlemsbladet Vølse fra de asatroendes organisation Forn Sidr kan man se en omtale af Thors hammer, Sleipnir og Midgårdsormen i blå, gul og rød silikone.

Bladets redaktør, Suzanne Wowern Rasmussen, fortæller, at hun gerne vil signalere, at man som asatroende ”skal huske sine rødder”.

Hun er hos den new zealandske forhandler blevet opmærksom på produktet og tog kontakt til ”Helles Teeth” (Helles tænder), der sælger udstyret til ”brutale babyer”. Danskere kan købe en enkelt bidering for omkring 80 kroner og et helt sæt med tre for omkring 225 kroner. Yderligere kan Forn Sidrs medlemmer få rabat ved at opgive en bestemt kode.

Også navnet på farverne til bideringene har lånt inspiration fra de asatroendes univers. For eksempel kan man købe Thors hammer i farven ”Odins skæg-grå”. Mens Sleipnir, der er Odins hingst, fås i ”ravne-sort”.

Suzanne Wowern Rasmussen har fået flere positive tilkendegivelser fra læsere, som også gerne vil, at deres børn fra en tidlig alder bliver mindet om den nordiske mytologi.

Selv har hun købt et sæt til sit barnebarn, der i år blev døbt i folkekirken.

”Jeg blev nødt til at lave et modtræk til dåben, så det hele ikke går op i Hvide Krist,” siger hun.

Fra New Zealand fortæller Sarah Millar, der står bag salget af bideringene, at hun har leveret til lande som USA, Canada, Mexico, England, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Israel, Polen, Australien og Hong Kong. Siden juli 2014 har hun solgt over 500 bideringe, skriver hun i en mail.

”Jeg har udviklet disse bideringe, fordi jeg ikke var glad for at give mit barn mange af de produkter, der er tilgængelige på markedet på grund af dårligt design og tvivlsomme materialer,” skriver hun og forklarer videre:

”Jeg var uimponeret over de samme fantasiløse temaer, der anvendes til det meste tandlegetøj; sommerfugle, blomster og biler. Så jeg besluttede at designe inden for temaer, jeg finder interessante, og som inspirerer mig: de første vikinger.”

Ifølge Klaus Æ. Mogensen, der ved instituttet for fremtidsforskning blandt andet undersøger forbrugertendenser, er bideringene ligesom for eksempel kristne kors, muslimske tørklæder og jødiske kalotter en måde at synliggøre et bestemt tilhørsforhold på.

”For eksempel efter 11. september begyndte flere at gå med det kristne kors. Måske for at vise en afstandtagen til islam,” siger han og fortsætter:

”Vi lever i dag i et multi-etnisk samfund, hvor mange religioner og kulturer mødes. Her er det vigtigt at signalere, hvilken religion, etnicitet eller kultur man tilhører. Det sender et signal om, hvem man er, som yderligere hænger sammen med individualismen. Tidligere var man bange for at falde udenfor. I dag er det vigtigere at skille sig ud fra mængden og positionere sig”.