Tysk forfatter vil fortælle hele Bibelen med legetøjskortfilm

Den tyske forfatter og litteraturforsker Michael Sommer har filmet Bibelfortællinger med sjove Playmobil-figurer i hovedrollerne

Her ses Michael Sommers version af Adam og Eva som Playmobil-figurer i Edens have. – Foto: Skærmbillede fra Youtube.
Her ses Michael Sommers version af Adam og Eva som Playmobil-figurer i Edens have. – Foto: Skærmbillede fra Youtube.

Hvis man gerne vil have kendskab til hele Bibelen, men ikke orker at pløje sig igennem de 66 bøger, som fordeler sig på hundredvis af sider, er der nu hjælp at hente. Den tyske forfatter og litteraturforsker Michael Sommer har sat sig for at genfortælle samtlige bøger i Bibelen i form af kortfilm på cirka 10 minutter. Og det med figurer fra den tyske legetøjsgigant Playmobil.

”Bibelen er langt den vigtigste bog i vores kultur, hvis man ser på dens indflydelse på tværs af kulturhistorien. Enhver, der vil tale med om litteratur, kunst, arkitektur og så videre, bør kende de centrale dele af Bibelen,” siger han til det kristne mediemagasin pro.

Projektet kalder han for ”Bibelen to go”, og første episode om Første Mosebog blev offentliggjort på Michael Sommers Youtube-kanal i den forgangne uge. Den tyske litteraturforsker modtog i 2018 en pris for sin kanal ”Sommers Weltliteratur to go” (Sommers verdenslitteratur to go), hvor han en gang om ugen har præsenteret et værk fra verdenslitteraturen på omkring 10 minutter – også ved hjælp af Playmobil-figurer. Kanalen har omkring 115.000 abonnenter, mestendels skoleelever og universitetsstuderende. Med ”Bibelen to go” håber han på et bredere publikum, heriblandt mennesker, som ikke har nogen idé om Bibelens indhold.

Se videoen her. Artiklen fortsætter under videoen 3856069

Magasinet pro påpeger, at kristne har fundet hans første video i bibelserien provokerende, fordi Gud optræder som tatoveret hippie, og fordi spørgsmålet om køn stort set ikke omtales.

”Gud undsiger sig kønskategorier; hverken en teolog eller et meget troende menneske vil benægte dette. Ikke desto mindre afbildes Gud i traditionel ikonografi som en hvid, gammel mand med skæg. Men det står der intet om i Bibelen,” siger Sommer.

”Så med denne ukonventionelle præsentation gør jeg opmærksom på et kønsproblem i kultur og religion. Hvis man ser nøje efter, vil man også opdage, at Gud hos mig har kvindelige bryster,” siger forfatteren og tilføjer, at det ligger ham fjernt at ville fornærme nogens religiøse følelser.

Men religion bliver for fundamentalistisk, hvis der er emner, man ikke har lov til at le ad, mener han.

”Tænk på Muhammed-karikaturerne. Der er grænser for humor, for eksempel når det gælder voldsforbrydelser og beskyttelse af ofre, men det er sjældent tilfældet med bibelske historier,” siger forfatteren, som selv har fået en kristen opdragelse og i særdeleshed holder af Salmernes Bog i Det Gamle Testamente og Jesu Bjergprædiken og Paulus’ kærlighedsbrev i Det Nye Testamente.

Det er ikke første gang, at Playmobil bruges i et bibelsk øjemed. For fem år siden satte den tyske legetøjsfabrikant salgsrekord med en figur af reformatoren Martin Luther op til 500-året for Reformationen.