Ukendt skitse finder vej til Tøjhusmuseet

Et forstudie til et berømt maleri af Otto Bache er for nylig blevet overdraget til Tøjhusmuseet og kan bidrage med viden både om kunstværket og om motivet, slaget ved Helgoland i 1864

En ukendt skitse til et berømt maleri af Otto Bache er for nylig blevet overdraget til Tøjhusmuseet i København.
En ukendt skitse til et berømt maleri af Otto Bache er for nylig blevet overdraget til Tøjhusmuseet i København. . Foto: Tøjhusmuseet.

”I samlingen paa Frederiksborg af malede Portrætter af Danmarks berømte Mænd savnes hidtil et portræt af Deres Excellence. Bestyrelsen ville derfor sætte Pris paa at erhverve et monumentalt Billede af Dem, som for kommende Tider kunde være et synligt Minde om Deres Fortjeneste af vort Fædreland”.

Således skriver bestyrelsen for Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot den 28. februar 1882 til viceadmiral Edouard Suenson, der som eneste sejrherre fra krigen i 1864 blev fundet værdig til at indgå i den nationalhistoriske portrætsamling.

Suenson blev beæret og indvilligede i, at den ligeledes kendte maler Otto Bache udførte portrættet. Det endelige portrætmaleri indgår i dag i den permanente udstilling på Frederiksborg, mens en kopi af maleriet hænger på Tøjhusmuseet.

For nylig blev en ukendt skitse og forstudie til bestillingsportrættet overdraget til Tøjhusmuseet af en privatperson, der har haft det i slægtens eje. Skitsen står omtalt i korrespondancen imellem Frederiksborgmuseet og Suenson, men er først nu set af fagfolk.

”Vi får med jævne mellemrum tilbudt genstande af privatpersoner, men skitsen her er absolut noget af det mere interessante. Særligt da vi har kendskab til den via arkiverne, men ikke har vidst, hvordan den rent faktisk så ud. For portrætskitsen afviger markant fra den Suenson, der er afbildet på det endelige maleri. Det er interessant at se og nuancerer vores viden både om billedet, der skildrer slaget ved Helgo-land og dermed en vigtig begivenhed i dansk militærhistorie, og også datidens syn på deres krigshelte,” fortæller museumsinspektør Jakob Seerup fra Tøjhusmuseet.

Portrættet af viceadmiral Edouard Suenson er et af Otto Baches billeder af Danmarks berømte mænd.
Portrættet af viceadmiral Edouard Suenson er et af Otto Baches billeder af Danmarks berømte mænd. Foto: Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot

På skitsen ser vi en grånet admiral i fuld galla med alle sine ordner på brystet og i en meget formel positur, mens Suenson på det endelige maleri står i sin dagligdagsuniform om bord på flådeskibet ”Niels Juel” med stålsat mine og hånden hvilende på skibsbroens gelænder midt i kamptumlen under selve søslaget.

”Sejren ved Helgoland var lyset i mørket i en ellers fortvivlende krig set med danske øjne, og Suenson fik ry som en af vores store søhelte og næsten i liga med Tordenskjold. Så da maleriet skulle udføres 18 år efter slaget, fremstillede Bache i første omgang Suenson som den berømte søhelt og excellencen. Men på det endelige maleri fremstår han som den, han var den 9. maj 1864, da slaget stod.

Så begge dele illustrerer Suenson og kan på den vis billedliggøre et stykke dansk flådehistorie. En hel del af vores viden om dansk militærhistorie henter vi nem- lig fra kunstværker, tegnin-ger og fotografier, og på museet har vi et omfattende arkiv, hvor skitsen nu kommer til at indgå og ligge i tryg forvaring”, fortæller Jakob Seerup.

På Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot ser man også på den opdukkede skitse med interesse:

”Vi har adskillige af Otto Baches store værker hængende på museet og har også mange af hans forstudier og tegninger i arkiverne. Men lige netop fra maleriet af Suenson og slaget ved Helgoland har vi intet forarbejde til, så det er godt nyt, at skitsen nu indgår i museal sammenhæng og kan bidrage rent forskningsmæssigt. For Bache arbejdede sig ofte igennem flere forstudier, tegninger og malerier i mindre skala før det endelige værk, og hans motiver udviklede og ændrede sig også en del undervejs.

I forhold til skitsen og det endelige maleri af Suenson er det for eksempel tydeligt at se, hvordan Bache har arbejdet med at få ham til at se 18 år yngre ud og fremstille ham dramatisk iscenesat og midt i sin heltegerning. På den måde giver skitsen og forstudier i det hele taget et fint indblik i den kunstneriske proces bag de kæmpemæssige malerier,” forklarer forskningschef Thomas Lyngby fra Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot.

Skitsen af den aldrende Suenson skal nu en tur igennem konservatorernes hænder og kan så med tiden komme til at indgå i museets udstilling, der efter overflytningen af Orlogsmuseet til Tøjhusmuseet nu skal formidle den samlede, danske militærhistorie både til lands og til vands.