Prøv avisen

Forbandede ungdom

Alen Meskovic har skrevet en bog om sin opvækst i en kroatisk flygtningelejr for folk fra Bosnien. – Foto: Isak Hoffmeyer.

Det er svært at være 15 år. Ikke mindst i en flygtningelejr i Kroatien år 1992. Det skiver den bosniskfødte Alen Meskovic om i sin debutroman

Alen Meskovic er født i Bosnien i 1977, men flyttede i 1994 til Danmark på grund af borgerkrigen på Balkan. I 2009 debuterede han med digtsamlingen Første gang tilbage, som blev godt modtaget af kritikken.

Nu er han så klar med sin første roman, Ukulele-jam. Den er til gengæld ikke noget helt overbevisende udspil. Den fortæller en historie om pubertetsdrengen Mike, der folder sig ud med musik, venner, fester og piger, og den historie har man mildest talt hørt et par gange før.

LÆS OGSÅ:
Kampen om sproget er en kamp om national identitet

Sproget er råt og ungdommeligt, de menneskelige indsigter ligeså. Far er ikke til at holde ud, og pigerne og følelserne over for dem er ikke rigtig til at få styr på. I den henseende er der intet nyt at komme efter i Ukulele-jam. Den er så god som så mange andre af slagsen.

Når Ukulele-jam alligevel påkalder sig opmærksomhed, er det, fordi handlingen udspiller sig i et meget anderledes miljø, end vi herhjemme er vant til. Romanens handling forgår i en kroatisk flygtningelejr for folk fra Bosnien. Stemningen er hadefuld mellem de forskellige etniske grupper af serbere, bosniere, kroatere og slovenere.

Alle bærer på traumatiske oplevelser af drab, tortur og fordrivelse.

I dette miljø skal den 14-15-årige Miki finde sig tilrette, og det er selvsagt ikke nemt. Det gør det heller ikke nemmere at udholde situationen, da Mikis elskede og beundrede storebror er skilt fra resten af familien, som nu ikke ved, om han er i live eller død.

Det er ikke mindst denne uvished, der er romanens drive.

Det er voldsomme hændelser, der ligger til grund for Mikis opvækst, men det er påfaldende, hvordan de alligevel træder i baggrunden eller synes at befinde sig i en helt anden dimension:

Radio og tv fodrede folk med frygt og ufordøjelige mængder af dårlig musik. Jeg var med i en helt anden film. Jeg dyrkede Bruce Dickinsons soloalbum, som han lavede efter bruddet med Iron Maden.

Sådan er Mikis liv på den ene side dybt præget af borgerkrigen. Han kan ikke komme i gymnasiet, fordi det koster penge for bosniere. Han må finde sig i ydmygelser fra vagten i lejren.

Og så må han ikke mindst leve med, at hans venner hurtigt forsvinder, hvad enten de får asyl i Sverige eller dør i borgerkrigen.

På den anden side lever han og de andre unge deres liv helt på tværs af de andres krig. På trods udfolder de med en egen ukuelig vilje deres ungdoms lyster.

Sådan lægger Meskovic endnu nogle sider og vidnesbyrd til vor tids på en gang vidunderlige og forbandet trivielle ungdomsevangelium.

Alen Meskovic: Ukulele-jam. 394 sider. 299 kroner. Gyldendal.