Knap så vidunderlig læsning

Marianne Verge debuterer med en letbenet roman om ustabile parforhold i hovedstaden og i provinsen

Marianne Verges debutbog 'Wendys vidunderlige verden'.
Marianne Verges debutbog 'Wendys vidunderlige verden'.

Det er en yndig, stilsikker bog, Marianne Verge debuterer med på Gyldendal, så længe vi altså taler om omslag og layout. På forsiden ses en stregtegning af en yngre kvinde liggende henslængt i en stol, og på bagsiden aner man i endnu en stregtegning et portræt af Jørgen Leth. Omslagets hvide baggrund, titlens røde bogstaver og den glatte overflade giver en fornemmelse af letheden i moderne grafisk design.

Samme lethed finder man også i Marianne Verges roman, "Wendys vidunderlige verden", men her er det ikke længere appetitvækkende endsige interessant. Hvad der på et grafisk niveau er lækkert, virker på et litterært niveau kedeligt.

Det litterære sprog skal ikke bare være som hverdagssproget. Forfatteren skal forme sproget efter rytme og billeder, finde et bestemt tonefald, få sproget til at sige mere, end det ellers siger, gøre indtryk på læserens sprogøre og give historien et rum at leve i. Historien skal så også løfte sig fra det trivielle. Den skal forrykke os fra vores vante tankegang, give os forunderlige overraskelser, vække vores undren og hjælpe os til at forstå tilværelsen i stadig nye sammenhænge.

Hvis man har sådanne idealer for litteraturen, vil man blive slemt skuffet over Marianne Verges debutroman. For den fortæller blot en lille, spinkel historie om trediveårige Wendy, der bliver forladt af filminstruktøren Peter, fordi denne hovedkulds har forelsket sig i en ukompliceret skønhed.

Wendy har i romanens første halvdel ondt af sig selv. Hun må flytte fra en stor lejlighed på det prominente Østerbro til en lille, luset lejlighed på det dekadente Vesterbro. Hun må klare sig på dagpenge, hvad der er svært, når man har opbygget et storforbrug af luksusvarer. Endelig må hun finde sig tilrette med at være blevet forladt af sit livs kærlighed. Hele denne trivielle historie er fortalt i et sprog uden energi, tone eller variationsrigdom.

I romanens anden del har Wendy ved et tilfælde fundet en ny kæreste, Anders, som hun hurtigt får et barn med. Han er journalist, arbejder i Århus, og således kommer de begge tættere på hendes forældre og barndomshjem. Det viser sig imidlertid ikke at være nogen uproblematisk tilbagevenden til den gamle verden. Det er ikke kun i hovedstaden, at kærlighedslykken er kortvarig, også i provinsen forlader elskende hinanden, når de ikke længere elsker hinanden.

Den historie er på ingen måde ny, og hvis der så var en original refleksion over, hvorfor kærligheden har så svære betingelser i det moderne liv, var det måske læsetiden værd. Men der synes ikke at være nogen dybere overvejelser om hverken det ene eller det andet. Marianne Verge skriver om mennesker, der knap nok kan føre en samtale med hinanden, og som ikke evner at tænke mere end én sammenhængende tanke.

Flere gange i fortællingen dukker Jørgen Leth op, og han får i bogens slutning lov at sige et par visdomsord: "Jeg er overbevist om, at lykken er der, hvor man bestemmer sig for, at den skal være". Det er ikke dumt sagt, men det er lidt trist, at denne sætning skulle være det bedste ved Marianne Verges debutroman.

kultur@k.dk

Marianne Verge: Wendys vidunderlige verden. 126 sider. 199 kroner. Gyldendal.