Kongemord og korstog går rent ind hos konfirmander

Dansk kirkehistorie for konfirmander formidler på fornem vis århundreders tro og tvivl

Egil Hvid-Olsen: Bondesønnens mareridt - og andre fortællinger fra Danmarks kirkehistorie. 267 sider. 179 kroner. Skriveforlaget. Udkommer i morgen som e-bog.

Egil Hvid-Olsen: Bondesønnens mareridt og andre fortællinger fra Danmarks kirkehistorie. 267 sider. 179 kroner. Skriveforlaget. Udkommer i morgen som e-.

I tegneserien om drengen Steen og tigeren Stoffer skal Steen en dag holde oplæg i skolen om verdens tilblivelse, og han påstår naturligvis, at det hele startede for seks år siden, da han selv blev født. Steen er en lille egocentriker, og det er det morsomme ved figuren, men ikke desto mindre har vi alle sammen haft samme forestilling, indtil vi nåede en vis alder.

Som små er vi centrum i vores eget univers, og derfor er det vanskeligt at forstå, at der har været en verden, inden vi kom.

At vokse til som menneske handler blandt andet om at få en mere realistisk forståelse af dette forhold imellem én selv og verden, og i den proces er fortællinger om tidligere tider vigtige, fordi de giver barnet mulighed for at komme historisk til bevidsthed. Og selvom det bliver ved med at være svimlende svært at fatte, at kirken uden for mit vindue har stået der i 800 år, har jeg endnu ikke truffet det menneske stort som lille der ikke umiddelbart lader sig opsluge af historier fra gamle dage vel at mærke, hvis de bliver fortalt med sans for spænding og uden en opdragende undertekst.

Denne indledende bemærkning for med det samme at anbefale sognepræst Egil Hvid-Olsens samling af 11 fortællinger fra Danmarks kirkehistorie.

I Bondesønnens mareridt, der er hans første , fortæller han en historie fra hvert århundrede, siden danerne blev kristne og indtil i dag, hvor vi stadig er det de fleste af os og vores samfund er stærkt præget af vores kristne historie. Bogen er allerede udkommet og udsendes i morgen også som e-.

Egil Hvid-Olsen placerer med stor fortælleteknisk dygtighed forskellige børn enten piger eller drenge som hovedpersoner i de ofte voldsomt dramatiske historier, der lader en bevæge sig op igennem århundreders krig, kamp og konflikt både i det ydre og det indre. For det fornemme ved en er, at den ud over de danmarkshistoriske begivenheder, der knytter sig til kirken som institution kirkebyggeri, korstog og kongemord fortæller om det enkelte menneskes kvaler med at komme til rette med tilværelsen, så man forstår, at mennesker til alle tider har troet og tvivlet, og at vi i dag er en del af den samme historie, når vi som danskere overvejer, hvad kristendommen er og har at betyde for os.

Også derfor er det en , der vil være god for konfirmander og måske er det i virkeligheden en undervisnings? Det er et mægtigt materiale, der skal videregives, og det meste af tiden bliver det med en imponerende lethed, selvom der også er forklaringer, der bliver så lange og indviklede, at det går ud over den gode fortælling. I hvert fald er det en , der er skrevet til oplæsning og samtale, men samtidig henvender sig til de 11-15-årige, der udmærket kan læse selv, og det vil være en udfordring, når en skal finde et publikum.

Men at det må ske i vidt omfang, håber jeg, ligesom jeg sandelig håber, at Egil Hvid-Olsen vil blive ved med at fortælle historier også i form.