Prøv avisen

På den anden side

Kirsten Jacobsen: Den andens liv. DDR og Danmark. Lutz Volke om længsel og lethed, diktatur og demokrati, fangenskab og frihed. 291 sider, 299,95 kroner. Gyldendal.

Med sin interviewbog Den andens liv åbner Kirsten Jacobsen for dagligdagserfaringen hos den østtyske oversætter og kulturpersonlighed Lutz Volke

Livet på den anden side af Muren er for mange danskere svært at forestille sig. Og den danske journalist og forfatter til mange biografiske portrætbøger Kirsten Jacobsen erfarer under et ophold i Berlin i 2009, hvor lidt også hun egentlig vidste om livet i DDR. Anledningen er et besøg hos den tyske oversætter og kulturjournalist Lutz Volke, der i DDR-tiden stod for en del kulturformidling mellem DDR og Danmark. Konfronteret med hans fortællinger om DDR-tiden beslutter Jacobsen at skrive en om hans liv i DDR. En , der bygger på hendes interview med Volke og hans kone, ført over flere besøg i Berlin og på såvel dansk som tysk.

LÆS OGSÅ: Gensyn med "Gift"

Resultatet er en interessant , der i en let tilgængelig tone fortæller om Volkes syn på DDR, hans drøm om udlandsrejser og hans pendlen mellem nærhed og distance til det østtyske regime. Faktisk er det præcis dette mellemsted, som gør en mest interessant. For selvom Volkes beretning om de kulturelle kontakter mellem DDR og Danmark kan have en vis interesse i Danmark, er det især hans beretning om mellemstederne mellem regimet og oppositionen, der gør en for alvor vedkommende: Gang på gang fornemmer man, at nutidens udbredte søgen efter entydighed ikke er egnet til at beskrive tiden i DDR.

Der fandtes, giver Volkes beretning således udtryk for, under DDR-tiden ikke bare et enten-eller i forhold til staten, men også en søgen efter et mellemsted, hvor man ligesom Volke kunne være skeptisk over for staten og alligevel være medlem af partiet. Hvor man ligesom f.eks. den danske kommunist Erik Knudsen kunne tro på en tredje vej mellem kommunisme og kapitalisme, selvom den med tiden viste sig mere og mere urealistisk. Og et sted, hvor man som radiojournalist kunne indordne sig under den eksisterende kulturpolitiske linje og alligevel forsøge at introducere danske forfattere, der udfordrer grænserne for det tilladte i DDR.

I modsætning til det ofte bedrevidende blik udefra viser Volkes fortælling, at verden heller ikke i DDR var en sort-hvid størrelse. Også her fandtes facetter og nuancer, som ikke altid åbner sig ved første øjekast, men bliver synlige, når man for alvor lytter til involverede personers livserfaringer. For eftertiden betyder det ikke mindst, at man skal være meget varsom med at dømme personer, der på hver sin måde forsøgte at udvikle et liv med anstændighed inden for et diktatur.

For danske læsere er Volkes kontakter til det danske kulturliv uden tvivl af interesse, og Volkes meget kritiske indstilling over for mange vesttyske og danske aktivister på venstrefløjen, der i hans øjne var alt for ukritiske over for DDR, vil sikkert falde i god jord hos en del af samtidens danske kulturpersonligheder, der aldrig har flyttet sig ud af den kolde krig og stadig fortsætter med en nærmest manisk mistænkeliggørelse af alle dengang involverede personer. Men læser man nærmere efter, er en mere nuanceret end som så: Den giver et interessant indtryk af ambivalenserne og nuancerne på den anden side af Muren.

Med sin let formidlende tone retter en sig mod et bredere publikum, der interesserer sig for historien. Og det er helt fint. Ulempen består imidlertid i, at Jacobsen ingen steder skaber en mere dybtgående, endsige videnskabelig refleksion af situationen, der beskrives. Hun løfter ikke de berørte emner ud over den umiddelbare erfaringsdimension, som Volke giver udtryk for.

Og resultatet er dog derfor mest en subjektiv fortælling om et liv i DDR, rutineret nedskrevet af Jacobsen. Den kan være givende for nogle men hvis man forventer andet eller mere, vil man blive skuffet.