Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Smuk debut fra erfaren forfatter

Jens Christian Grøndahl: Med Bedstemor i tidens labyrint. Illustreret af Lars Gabel. 99 sider. 199,95 kroner. Carlsen

Jens Christian Grøndahl formår i sin første børnebog at gøre krigen og forfølgelsen af jøderne nærværende for børn i dag

Til efteråret er det 70 år siden, at de fleste danske jøder, i alt cirka 7000 mennesker, blev reddet fra den tyske besættelsesmagt igennem en omfattende civil indsats. Det er et kapitel af nationens historie, som de, der var med, og vi, der har lyttet til deres beretninger, med rette kan være stolte af at fortælle videre til en ny generation. En generation, der for de danske børns vedkommende ikke har begreb om, hvad det vil sige at leve i et land med krig eller at måtte flygte og det er godt sådan. Men det er også godt at fortælle dem, at det kan være og for ikke så mange år siden var anderledes også her til lands.

Det er en opgave, Jens Christian Grøndahl løfter på fineste vis i Med Bedstemor i tidens labyrint, der er den erfarne forfatters første børnebog, men dog ikke behøver at blive den sidste. For Grøndahl formår på en afdæmpet måde at få gjort krigen og forfølgelsen af jøderne, hverdagen med rationering, luftalarm, mørklægning og tyske soldater i gaderne nærværende for børn i dag. Hvordan bærer han sig ad med det? Jo, han lader med et enkelt klassisk greb bedstemor og barnebarnet Nina gå ned ad køkkentrappen på Østerbro og åbne døren til en gammel baggård med to sjippende piger: en lys og en mørk. Det er bedstemor, de møder, som barn, og hendes veninde, som hun mistede forbindelsen med, da familien måtte med en båd over til Sverige og bagefter rejste til Amerika.

På denne måde åbner bogen hen over en eftermiddags begivenheder for et tidsbillede, der sammen med illustrationerne, hvor der stilles skarpt på detaljer i gadebillede og beklædning, vil kalde erindringer frem hos den ældre, der læser op, og give anledning til en vigtig samtale om, hvad der skete dengang og hvorfor.

Til denne samtale bidrager forfatteren med en velanbragt forsonende fremstilling af den unge tyske soldat, som man ser sidde med hovedet i hænderne uden at ane, hvad han skal stille op.

Beskrivelsen af forholdet imellem bedstemor og barnebarn danner ramme om tidsbilledet, men er også en historie i sig selv, der giver bogen et større eksistentielt format med klare linjer til forfatterens bøger for voksne. Det er en bog om tiden, selvfølgelig, men også om døden og om, hvordan vi som mennesker er til med hinanden i verden. Og måske giver det ikke bare sig selv, når man først er kommet ind i tidens labyrint?

Med Bedstemor i tidens labyrint er en velskrevet og i det hele taget vellykket bog til oplæsning fra seks år og med det historiske kapitel bagest også oplagt til undervisning. Indimellem er der et par betragtelige usandsynligheder: En pige på syv år sidder altså ikke på stangen af sin fars cykel, når hun skal i skole, og en gammel kone er desværre langtfra i fare for at komme på plejehjem, bare fordi hun har forstuvet foden.

Men det tager man gerne med. Det er stadig en smuk debut.