Velfortjent kandidat til Nordisk Råds Litteraturpris

Johannes Anyurus fortælling er både et realistisk vidnesbyrd om flugt og forhør og en mytologisk fortælling skrevet over en blanding af Ikaros-myten og Walter Benjamin

For mig, en hvid, dansk kvinde med egen bolig, opvokset med en tiltro til, at myndigheder er sat i verden for at hjælpe en, er det måske slet ikke muligt reelt at forestille sig, hvordan det er at være en sort mand på flugt i et land, hvor man ikke kan stole på nogen, slet ikke myndighederne. Eller hvordan det er at være en sort mand bosat i et hvidt land, hvor alle kan se, at man kommer et andet sted fra, og en del tilmed synes, de har ret til at fortælle højt, at man burde rejse tilbage dertil. Men det er en livsnødvendighed, at vi bestandigt prøver at sætte os i andres sted, mærke, hvordan det er at være en sort krop blandt hvide for eksempel. Og hertil er litteraturen det bedste medie.

Forfatteren Johannes Anyuru er født i 1979 og opvokset i Sverige. Men, som han har fortalt i interviews, så stiller folk sig ikke tilfreds med svaret Borås, når de spørger, hvor han kommer fra. Fordi hans hud fortæller en anden historie. En historie om en far fra Uganda, som i den kontekst er meget mere synlig end den svenske mor.

Romanen En storm kom fra paradiset er Anyurus forsøg på at fortælle sin fars historie, på at give den mand, som Sverige kun mødte som en anonym sort, forhutlet havnearbejder, en individualitet tilbage.

Den unge ugander, P, som han kaldes, vokser op hos sin voldelige storebror. Alting åbner sig, fremtiden bliver til, da han bliver udvalgt til at få en uddannelse som jagerpilot i Grækenland. Kort før Ps eksamen overtager Idi Amin Uganda ved et statskup. Hvis P vender tilbage til Uganda, skal han bombe sine egne under Amins styre. Han vælger at stikke af til en velhavende kusine i Rom. Her kunne han have fået et sikkert liv. Men P har set ind i solen, han drømmer kun om at flyve og ser ikke den politiske virkelighed.

Han rejser til Zambia. Her tilbageholdes han, fragtes til Dar Es Salaam, forhøres, tortureres og ender i en flygtningelejr, som det først efter lang tids træning lykkes ham at flygte fra. P kom aldrig til at flyve igen. Han ender som fraskilt havnearbejder i Sverige og dør tidligt af KOL.

Anyurus bog handler om den politiske virkelighed, som P er underlagt qua sin herkomst, men det, der brænder igennem, er mennesket P. En drømmer, der som barn ville være en fugl. Når han flyver, er det som at være i altings hjerte, og det er de erindringer, der holder ham oppe: at glide gennem lag på lag af lys, skyerne som var en langsom regn af rosa fugledun foran aftenhimlen. Johannes Anyuru har et fantastisk smukt sprog, der favner både nøgtern ensomhed og poetiske svæv.

Fra puderne i Nørre Snede

Johannes Anyurus fortælling er både et realistisk vidnesbyrd om flugt og forhør og samtidig en mytologisk fortælling skrevet over en blanding af Ikaros-myten og Walter Benjamins fortælling om Historiens engel. Angulus Novus, skrev Benjamin, blæses rygvendt ind i fremtiden af en storm fra Paradiset, alt imens den blot kan bevidne, hvordan fortidens katastrofer i en endeløs kæde dynger sig op foran dens øjne.

I Anyurus mytologiske fortolkning er P en sådan menneske-engel, der blæses ind i fremtiden uden nogensinde at være i stand til at standse op og samle fortiden op. Også i hans indre slår vingerne: Han følte en stor sorg, skæbnemættet og tung, og at hjertet var en sommerfugl af sort fløjl, som sad langt inde i det blodrøde mørke og spredte vingerne ud og foldede vingerne sammen og spredte vingerne ud, men i stedet for at flyve frit kommer P til at flygte fortumlet.

Johannes Anyuru kommer ikke fra Uganda, men heller ikke fra Borås. Eller: Han kommer begge steder fra, ligesom vi alle sammen kommer forskellige steder fra, som vi er mere eller mindre forankrede i, drømmer om eller flygter fra. Men et menneske er ikke det sted, det kommer fra. Eller bare sin historie. P var ikke bare en mand fra Uganda. Ligesom han heller ikke bare var en flygtning. Han var et menneske, der drømte om at flyve. En fugl, der blev ført med af en storm. Anyurus roman er indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris, hvilket er fuldt fortjent.