Vi bliver født, mens vi flyver gennem tiden

Den britiske forfatter James Meek. Foto: Wattie Cheung Denmark

James Meeks tredje roman på dansk er intelligent og underholdende

Der kastes mange bolde op i luften i britiske James Meeks nye og tredje roman på dansk, Hjertet brød ind. Og de fleste bolde gribes igen i den lange, men også ivrigt fremadskridende fortælling om en falleret rockstjerne med eget succesfuldt tv-show, hans søster, og en række mennesker omkring dem i et high society London af i dag, med afstikkere til Afrika og international malariabekæmpelse. Mange skæbner flettes sammen og får plads i den stort anlagte roman, der stiller skarpt på temaer som bedrag og tilgivelse. Det gøres til tider sprogligt skramlet, andre gange rammende, og hele vejen klogt nok til, at interessen holdes. Tænk et let snublende miks af Kirsten Hammans satiriske fremstilling af typer i et postmoderne samfund og Christian Jungersens eksistentielle problemstillinger tilsat et myldrende persongalleri.

I centrum står den nogle og fyrre-årige Ritchie Shep-hard, som har sunget duo med sin vilde kone i et berømt band. Nu er han producer af programmet Teen Makeover, der har høje seer-tal på BBC. Romanen begynder med kollegers bange mistanke om, at han har seksuelle forhold til mindreårige. Han har også en lang affære med en purung pige, der har været deltager i programmet. Selv har Ritchie ingen moralske skrupler, så længe konen hjemme i velhavervillaen ikke opdager noget. Men affæren rammer ham som en boomerang, da en kendt og manieret avisredaktør opretter nyhedssiden Moral Founda-tion. Internetsiden hænger kendte personer ud, men ved at angive snavs om andre kan man selv fredes. Avisredaktørens mål er blandt andet simpel hævn over Ritchies søster Bec Shephard, der er hans tidligere forlovede. Som malariaforsker kan hun samtidig godt bruge opmærksomhed om sit arbejde. Det sætter Ritchie i en penibel situation: Skal han sværtes til eller se sin søster bygges op som kendt person, for så at hives ned?

Romanen arbejder sig ganske fermt op til et spørgsmål, der også er gengivet med fede typer på bagsiden: Ville du forråde dem, du elsker, for at give dem det, de ønsker sig?

Hjertet brød ind er især interesseret i sine karakterer og deres valg. Men også skildringen af livet i et post-religiøst show-biz samfund er gennemført: Der er et fravær af real-politik, mediefolk forsøger at gøre sig til dommere over andre, selv videnskabeligt arbejde er et spørgsmål om tildelt stjernekvalitet. På den anden side er nogle værdier stadigt magtfulde, det tilgivende og menneskekærlige får plads. Hjertet brød ind er både satirisk og varm, og lige præcis romanens optagethed af livet kan jeg lide den for. Som en af karaktererne i romanen konstaterer, er livet uden mening. Men de fleste klamrer sig stædigt til det, når de nærmer sig døden.

Der er bolde, der falder til jorden i James Meeks roman, fordi den vil så meget. Den zoomer ind og ud mellem sine personer, udstiller dem for så at omfatte dem med en rundhed. Den vil være tidsaktuel og tilværelsesundersøgende, men først og sidst er den især rigtigt underholdende.