Marcus Strøm-Hansen

Universitetspraktikant
Født 1997. Universitetspraktikant på vidensportalerne kristendom.dk, religion.dk, etik.dk og pilgrimsvandring.dk. Kandidatstuderende i filosofi på Københavns Universitet.

Mest læste

Interview

Forsker: Kristendomskundskab bør erstattes med et bredt religionsfag

Kristendommen fylder for meget i folkeskolens religionsundervisning, mener Karna Kjeldsen, ph.d. og adjunkt på læreruddannelsen ved Professionshøjskolen Absalon. Hun argumenterer i stedet for et bredt religionsfag funderet i religionsvidenskaben

Initiativprisen 2020

Hvad er årets bedste kirkelige initiativ?

Indtil den 8. september kan alle indsende kandidater til Kristeligt Dagblads årlige konkurrence om at blive Danmarks bedste kirkelige initiativ. Vinderen modtager et gavekort på 25.000 kroner

Indføring

Det mener religionerne om kunstig befrugtning

Der er sket meget, siden det første reagensglasbarn kom til verden i 1978. I dag er næsten hvert 10. barn på de danske fødselsgange undfanget ved hjælp af kunstig befrugtning. Men hvilke etiske og religiøse spørgsmål opstår, når livet pludselig er noget, vi kan skabe i et laboratorie?

Overblik

Tidslinje: Kristendomsfaget i folkeskolen har altid vakt stor debat

Siden folkeskolens grundlæggelse for over 200 år siden har kristendomsfaget skiftet form, indhold og navn mange gange. Også i dag er faget genstand for stor debat: Hvorfor skal det hedde ”kristendomskundskab”, når man også lærer om andre religioner? Og hvorfor skal børn overhovedet lære om kristendom i et moderne samfund?

Indføring

Kristendomskundskab: Er fritagelsesparagraffen et levn fra fortiden eller et juridisk bolværk?

Hvorfor kan man fritages fra kristendomskundskab, hvis faget ikke er forkyndende? Og hvad sker der, hvis muligheden for fritagelse afskaffes? Debatten om folkeskolens fritagelsesparagraf er også en debat om menneskerettigheder, religionsfrihed og om grænsen mellem forkyndelse og oplysning