Anna Rask Pedersen

Kommunikationspraktikant
Født 1989 i Viborg. Kandidatstuderende i teologi ved Københavns Universitet. Praktikant på Kristeligt Dagblads netredaktion siden august 2015.

Mest læste

Sommerklassiker

Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste

Sommertid er ikke kun badning og sol. Med varme dage og nætter er det højsæson for de flygtninge, der tager den farlige tur over Middelhavet. Hvordan møder vi den fremmede inden for Europas grænser? Folketingsmedlem Marie Krarup, DF, reflekterer over det kristne næstekærlighedsbud, og hvem hendes næste er

Sangtekst

Syng med: Her er Danmarks nye julesang

Danmarks nye julesang "Hvad er det, der gør jul til noget særligt" er kåret. Den handler om den særlige stemning, der breder sig ved juletid. Læs sangteksten her

Hvad betyder sangen om Santa Lucia?

Hvert år i juletiden lyder en luciasang om martyren Santa Lucia, som mistede livet for sin kristne tro. Læs om ordenes betydning her

Jesu lignelser

Lignelsen om arbejderne i vingården

Gudsriget er der, hvor alle er elsket af Gud, og hvor alle samfundsskabte skel mellem mennesker er udvisket. Det viser lignelsen om arbejderne i vingården, mener teolog Henning Nørhøj

Jesu lignelser

Lignelsen om den gældbundne tjener

Lignelsen om den gældbundne tjener handler om tilgivelse, mener etikprofessor Jesper Ryberg. Som forsker arbejder han selv professionelt med emnet. Læs hans udlægning af lignelsen her

Gælder buddet om næstekærlighed kun vores naboer?

Langt uden for kirkelige kredse bruges næstekærlighed som argument i debatten om, hvordan man skal forholde sig til den flygtningestrøm, der rammer Europa i disse år. Men danskerne er langtfra enige om, hvem næsten er, og det spørgsmål giver et udpluk af debattører et bud på her

Klassiker

Jediismen afspejler religiøse tendenser i samfundet

I år fejrede Star Wars-universet 40-års jubilæum. Læs eller genlæs i den anledning artiklen om jediismen, en religiøs bevægelse, som filmene har dannet grobund for.

Jesu lignelser

Lignelsen om farisæeren og tolderen

I lignelsen om farisæeren og tolderen advarer Jesus de selvretfærdige, for Guds rige er ikke for enden af vores bedrifter og ihærdige indsats. Riget er dér, hvor vi selv kalder det til os, siger sognepræst Karen Giødesen

Jesu lignelser

Lignelsen om de ti brudepiger

Lignelsen må ikke læses isoleret, for så ville konklusionen være, at kun halvdelen af os kommer ind i himmeriget. Lignelsen er først og fremmest en påmindelse om at vente på den rette måde, mener sognepræst Peter Thyssen