Poul Sebbelov

Ortodoks præst

Poul Sebbelov er præst i den eneste dansksprogede ortodokse menighed, "Gudsmoders Beskyttelse", som er knyttet til patriarkatet i Istanbul/Konstantinopel. Han konverterede i 1991 til Den Ortodokse Kirke. Sebbelov har studeret ved det ortodokse teologiske institut St. Serge i Paris. Han har en omfattende produktion af artikler om ortodoks kirke og teologi bag sig. Dertil kommer nogen virksomhed med oversættelse og udgivelse af ortodoks litteratur. Han har gennem en årrække været redaktør af et tidsskrift for ortodoks teologi og deltager flittigt i den kirkelige debat. Poul Sebbelov holder ofte foredrag om ortodoks kirke. Gennem nogle år har han forelæst på folkeuniversitetet om emner med tilknytning til kirken, bl.a. ikoner og deres teologiske betydning. Læs alle indlæg, der er skrevet af eller involverer Poul Sebbelov. 

Mest læste

Den oprindelige kirke

KIRKERETNINGER: Den Ortodokse Kirke er den oprindelige kirke, som i lige linje kan føres tilbage til kirkefædrene og apostlene, og som har bevaret apostlenes lære i sin helhed uden at forandre eller forvanske den, skriver Poul Sebbelov

I fastetiden bliver vi vegetarer

Den kristne ortodokse faste handler om, hvad du spiser, ikke hvornår du spiser, fortæller ortodoks præst Poul Sebbelov

Jul i den ortodokse kirke

Kristi Fødsel er omdrejningspunktet for hele universet, mener Poul Sebbelov, der beretter om ortodoks julefejring

Spørg

Hvad er forskellen på nadver i en ortodoks og katolsk kirke?

Er der forskelligt fokus på nadveren i Den Ortodokse og Katolske kirke, spørger en læser, der mener, at de ortodokse fokuserer mest på guddommeliggørelsen og katolikkerne mest på synden. Poul Sebbelov, der er præst i Den Ortodokse Kirke, svarer

Debat

Ortodoks: Vi deltager kun i nadver med andre ortodokse

Vi kunne ikke drømme om at modtage nadver andre steder end i den ortodokse kirke, skriver ortodoks præst Poul Sebbelov. Vi kan heller ikke lade hverken lutherske, anglikanske eller romerskkatolske kristne modtage nadver i den ortodokse kirke

Jesus døde for at tage magten fra døden

Kristus blev menneske og døde for at skænke alle os, som uden Ham ville have været dødens bytte, evigt liv, skriver ortodoks præst Poul Sebbelov

Spørg

Var Jesus bare en profet?

Enhver er fri til at tro, hvad han eller hun vil. Men man kan kun begribe Bibelens indhold inden for Kirkens rammer, svarer ortodoks præst Poul Sebbelov

Satan og Bibelen

DEBAT: Hvem er Satan? Hvornår kommer han ind i billedet? Poul Sebbelov giver et svar på ortodokse præmisser