For 110 år siden lettede den første danske helikopter

På en septemberdag i 1912 lykkedes det opfinder J.C.H. Ellehammer at få sin helikopter til at lette. Men et styrt forhindrede det, der måske kunne være blevet et erhvervseventyr

Ellehammers helikopter i 1913.
Ellehammers helikopter i 1913. Foto: Danmarks Tekniske Museum.

Det krævede en modig person at flyve i den noget skrøbelige konstruktion. Den danske opfinder J.C.H. Ellehammer havde brugt flere år på at udvikle en flyvemaskine, men nu havde han altså skiftet fokus. Han ville lave en driftssikker helikopter. Og det gik godt den 28. september 1912, da helikopteren, eller ”skrueflyveren”, som den blev kaldt, lige så stille løftede sig fra jorden med opfinderens lærling i sædet.

Den havde måske potentialet til at skabe et dansk erhvervseventyr. Men noget gik galt, og helikopteren blev aldrig den store succes, ”den danske Thomas Edison” havde håbet på.

J.C.H. Ellehammers tid var skelsættende, hvis man spørger Louise Skyggebjerg. Hun er teknologihistoriker på CBS og har skrevet en bog om den berømte opfinder.

”Fundamentet til mange af de teknologier, som vi bruger i dag, blev lagt i slutningen af 1800-tallet og i den første halvdel af 1900-tallet. Og Ellehammer er spændende som et eksempel på en af opfinderne fra den periode,” siger hun.

Han, som var uddannet elektromekaniker, opfandt blandt andet motorcykler, flymotorer og pumper til brandsprøjter. 59 danske patenter blev det til. Men mest kendt er han nok for myten om, at han skulle have været den første i Europa til at gennemføre en motoriseret flyvning, hvilket han selv var overbevist om, at han var.

Men det var han altså ikke, uanset hvordan man vender og drejer det, forklarer Louise Skyggebjerg. Faktisk blev der, efterhånden som flyvningen udviklede sig på verdensplan, gjort lidt grin med Ellehammer i nogle danske aviser. Op til 1912 var flyveforsøgene ikke imponerende i forhold til franskmændene, og allerede i 1909 viste brødrene Wright fra USA, hvem der dominerede i luften, da det lykkedes dem at flyve i halvanden time.

J.C.H. Ellehammer blev optaget af at udvikle en maskine, som kunne lette fra jorden og stå stille i luften. Og det lykkedes så i 1912, hvor helikopteren en septemberdag lettede for første gang.

Helikopteren blev dog senere ødelagt, da den hangar, Ellehammer havde bygget til den, brød sammen. Men han fik overtalt investorer til at lægge penge i genopbygningen af maskinen.

”Især når vi i dag ved, at Første Verdenskrig brød ud kort efter, er det særligt interessante, at formålet med at bygge helikopteren var at lave en krigsmaskine,” siger Louise Skyggebjerg.

Den danske opfinder havde nemlig allieret sig med våbenfabrikanten og opfinderen af den moderne håndgranat Niels Waltersen Aasen. Helt konkret var tanken, at helikopteren skulle kunne bære og smide 50 kilo granater fra luften.

Derfor bejlede makkerparret til det franske militær, som sendte en delegation til Danmark i 1913 for at vurdere, om de skulle investere i Ellehammers nye opfindelse. I begyndelsen gik det, som det skulle. Den tøjrede helikopter lettede. Men pludselig tog vinden fat i helikopteren, som blev sendt mod jorden. Franskmændene tog derfra, og tilbage stod Ellehammer og Aasen uden nogen investering.

”Men det stoppede ikke Ellehammer, som fortsatte med at opfinde og udvikle teknologi på sit værksted i Hellerup, indtil han døde i 1946. Da havde han i næsten et halvt århundrede levet som opfinder,” siger Louise Skyggebjerg.