Uddannet til arbejdsløshed? Ikke på de små uddannelser på humaniora

Hvor meget bør regeringen varetage universitetsuddannelsernes samfundsrelevans og dimensioneringen af uddannelsernes størrelse? Ifølge ledere fra to humanistiske institutter på Københavns Universitet klarer institutterne det fint selv at varetage sine små uddannelsers beredskab og jobsikkerheden for dimittanter

Unge skal færdiggøre deres uddannelser tidligere (og starte hurtigere), står der i det nye regeringsgrundlag. Hvad siger de studerende til det? Overbliksbillede fra den gamle læsesal i Diamanten.
Unge skal færdiggøre deres uddannelser tidligere (og starte hurtigere), står der i det nye regeringsgrundlag. Hvad siger de studerende til det? Overbliksbillede fra den gamle læsesal i Diamanten. Foto: Michael Bothager/ Denmark.

Mandag morgen skrev Politiken, at regeringen er klar med to initiativer, som vil medføre begrænsninger på antallet af uddannelser samt en nedskæring på antallet af studerende på de uddannelser, hvor der ikke er udsigt til job efter afgangseksamen.

Hensynet er blandt andet, at studerende ikke skal uddannes til arbejdsløshed, sagde uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) i den forbindelse til Politiken.

På Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet (ToRS) udbydes en række af de små og mere eksotisk klingende uddannelser på humaniora heriblandt kinesisk, arabisk og indologi.

Morten Warmind er studieleder på ToRS. Han mener, at det frem for alt er humanioras opgave selv at varetage, at uddannelserne altid er samfundsrelevante.

LÆS OGSÅ: De studerende fratages deres selvstændighed

Det, som altid skal være det samme på universitetet, er det høje faglige niveau. Jeg mener personligt, at uddannelserne her på ToRS er samfundsrelevante, men det er ikke nødvendigvis det samme, som at de er arbejdsmarkedsdikterede. Universitetet har altid været en del af samfundet, og sådan skal det være. Derfor bliver jeg trist, når jeg som humanist bliver kaldt verdensfjern. For jeg synes det, vi laver, er utroligt relevant, og vi tilpasser vores studier efter samfundet.

Morten Warmind forstår ikke, hvorfor de små uddannelser altid kommer i søgelyset, når der skal skæres ned på antallet af uddannelser, eller når uddannelser skal slås sammen. På ToRS tilpasses antallet af nye studerende samfundsudviklingen fra årgang til årgang. Dette vidner antallet af optagne studerende om.

Kinesisk er et eksempel på, at små fag klarer sig godt. Da jeg startede i 2007 var kinesisk et lillebitte fag, og nu er det et meget levedygtigt og søgt fag, som efterhånden er blevet velbemandet og veludrustet. Hvis man nedlægger de små uddannelser, kommer det til at gå ud over universitetets beredskab og i sidste ende samfundet, siger han og fortsætter:

Vi skal selvfølgelig uddanne de unge til noget, for vi vil jo gerne have, at de får jobs. Det er derfor, vi har god forbindelse med vores aftagerpanel, så vi altid har en fornemmelse for, hvad aftagerønsket er, siger han og peger på, at der findes en kandidatuddannelse, som specialiserer sig i det moderne Indien, netop fordi der er et behov for dygtige kandidater inden for dette felt.

Vi sidder ikke og laver tunge filologiske studier. Det vigtigste for os er at uddanne kulturkompetente personer, for vores uddannelser handler om at forstå et særligt sprog og en særlig kultur, som det er vigtigt, at nogen beskæftiger sig med i dag, siger han.

En uddannelse, der på et tidspunkt blev kritiseret for at uddanne for mange studerende til arbejdsløshed var litteraturvidenskab på Institut for Kunst og Kulturvidenskab (IKK), ligeledes ved Københavns Universitet.

Men hvis du gerne vil have et job, kan du roligt læse litteraturvidenskab. Mette Sandbye er institutleder på IKK, hvor blandt andet fagene kunsthistorie, teatervidenskab og musikvidenskab ud over litteraturvidenskab har hjemme. Løsningen mod arbejdsløshed var lige for, siger Mette Sandbye.

Vi har neddimensioneret litteraturvidenskab, så vi nu optager 66 personer på bacheloren. Jobtallene på vores institut er generelt fine, så jeg frygter ikke så meget for fremtiden. Hos os har vi valgt at skrue ned for en periode, så det er afstemt med den aktuelle efterspørgsel på arbejdsmarkedet.

Til gengæld tilslutter Mette Sandbye sig den opfattelse, at der er ved at være for mange uddannelser at vælge imellem. Hun mener, det er vigtigt også at holde fast i de små humanistiske uddannelser som eksempelvis russisk og arabisk i det væld af nye erhvervsspecifikke uddannelser, som dukker frem, og peger på, at universitetet godt selvstændigt kan tilpasse sig arbejdsmarkedet uden at ændre på sin faglighed og undervisning.

Overordnet set er det meget vigtigt for humaniora at holde fast i grundfagligheden. For det er svært at spå om arbejdsmarkedet og verdensudviklingen i fremtiden. Nogle små uddannelser har været under pres, heriblandt arabisk og russisk. Men det var på et tidspunkt, hvor man ikke vidste, hvad der ville ske i Ukraine og Syrien. Nu er de enormt efterspurgte. De er gode eksempler på, hvorfor det er vigtigt at holde fast i grundfaglighed og have et beredskab.