Kristeligt Dagblad fik i 2013 et tilfredsstillende overskud på 2,5 millioner kroner før skat på baggrund af en samlet omsætning på 104 millioner kroner. Årets resultat er præget af engangsudgifter til en betydelig investering i et nyt abonnementssystem, ligesom det er påvirket af den stærke konkurrence og de store omvæltninger på mediemarkedet.
Avisens regnskab blev godkendt på selskabets generalforsamling i går på Det Kongelige Bibliotek i København.
Selvom avisen for første gang i mange år oplever faldende omsætning og faldende oplag, betegnede bestyrelsesformand Ivar Brændgaard resultatet som tilfredsstillende.
LÆS OGSÅ: Kristeligt Dagblads generalforsamling: Midt i en medierevolution
Kristeligt Dagblads avisoplag på papir faldt i 2013 med godt tre procent, hvilket blev delvist opvejet af, at avisens digitale udvikling tegner lovende. Der er nu knap 1000 fuldt betalende abonnenter på e-avisen, som først fra i år tæller med i oplaget. Avisens papirabonnenter har fuld adgang til e-avisen, og ved udgangen af 2013 var 4 ud af 10 abonnenter begyndt at bruge e-avisen.
Avisens hjemmesider oplevede fremgang både økonomisk og i trafiktal. Knap 460.000 såkaldt unikke brugere besøgte k.dk og avisens øvrige internetportaler i december sidste år.
Papiravisen havde i det forgangne år i gennemsnit 104.000 daglige læsere. Avisen var den blandt alle landsdækkende dagblade, der klarede sig bedst, hvad angår læsertallet.
"Kristeligt Dagblads plads i mediebilledet består i at gøre læserne klogere på livet, og hvis avisen kan blive ved med det, ser bestyrelsen fremtiden trygt i møde," sagde bestyrelsesformand Ivar Brændgaard på generalforsamlingen.
Kristeligt Dagblads Forlag, der udgiver bøger med samme fokusområde som avisen: tro, etik og eksistens, fik også et godt år. Forlaget udgav i 2013 17 forskellige bogtitler og fik et overskud på knap en halv million kroner før skat.