Højreekstreme kræfter bruger i stigende grad de sociale medier til at sprede deres budskaber. Her kan de levere budskaber, som de ikke kan komme igennem med i de almindelige medier.
Målet er at rekruttere nye støtter til det relativt lille højreekstreme miljø i Danmark, siger ekstremismeforsker Jacob Senholt fra Aarhus Universitet.
”Før bevægede de sig mere i lukkede netværk med 10-20 aktive brugere. Nu kan de nå bredt ud med deres ekstreme budskaber på de sociale medier. De håber, at det kan få nogen til at blive aktive, men det har de ikke så stor succes med,” vurderer han.
Men en vis succes ser det dog ud til, at de har.
Kristeligt Dagblad beskrev i flere artikler tirsdag, hvordan det er lykkedes højreekstreme at rekruttere medlemmer. Det er sket gennem Facebook-gruppen ”Nej – til kriminelle indvandrere”, som ca. 6000 er medlem af.
De højreekstreme møver sig ind i eksisterende grupper eller opretter nye. Grupperne har typisk en bred appel og fremstår ikke voldsomt ekstreme ved første øjekast, siger Jacob Senholt. Han mener, at en grupper som ”Nej – til kriminelle indvandrere” er et godt eksempel på, at det er lykkedes at samle mange omkring et relativt ukontroversielt budskab: At man ikke vil have kriminalitet fra indvandrere.
De højreekstreme poster jævnligt artikler fra de store nyhedsmedier om kriminelle handlinger begået af indvandrere og får via kommentarer deres budskab ud.
Ekstremismeforsker Chris Holmsted Larsen har tidligere i Kristeligt Dagblad udtrykt bekymring for om de radikale budskaber i store grupper som "Nej - til kriminelle indvandrere" kan føre til ensomme ulves aktioner, hvor en af gruppens medlemmer bliver så radikaliseret af budskaberne om at slå muslimer ihjel, at det kan føre til for eksempel terror.
PET siger, at det har fokus på radikalisering på nettet, men vil ikke udtale sig om konkrete grupper.