Hele verden vil leve som os

For nylig udkom Ikea-kataloget i flere lande end nogensinde og i et oplag, der overstiger Bibelen. Hele verden trodser i stigende grad årtusinders kulturarv og indretter sig skandinavisk, fordi de dermed også køber drømmen om vestlig velfærd, lyder forklaringen

Ikea sælger en god vare til en billig pris. Det er en af grundene til, at hele verden, inklusive den muslimske kvinde på billedet, som besøger en Ikea-butik i Dubai, indretter sit hjem med skandinavisk design.
Ikea sælger en god vare til en billig pris. Det er en af grundene til, at hele verden, inklusive den muslimske kvinde på billedet, som besøger en Ikea-butik i Dubai, indretter sit hjem med skandinavisk design.

Kigger man ind i private hjem overalt i verden, går navne som Ektorp, Lillången og Bestå Burs igen. Svenske navne på skandinavisk design fra Ikea, der for nylig sendte 217 millioner eksemplarer af deres magasin ud i de fleste afkroge af verden. Det højeste antal nogensinde - og flere end dobbelt så mange som verdens næstmest trykte publikation, Bibelen.

Antallet af butikker stiger også, så Ikea-kataloget nu er til stede på 32 sprog i 46 lande med Kina, Rusland og USA som nogle af de største vækstmarkeder.

Men hvorfor bosætter verden sig i stigende grad ens? Hvad er der sket med den flere tusinde år gamle kulturarv, der burde adskille os? Og hvorfor er det netop skandinavisk design, verden tager til sig?

Det er der en lang række handelshøjskoleforklaringer på, hvoraf den vigtigste er, at Ikea simpelthen sælger en god vare til en billig pris. Men under det hele ligger, at verden også køber drømmen om demokrati og velfærd.

Og om at høre til resten af verden, mener trendekspert i forbrugerorganisationen Retail Institute Scandinavia, Mette Skovgaard Frich.

”Når kineserne og mennesker i andre vækstlande strømmer i Ikea, er det i høj grad fordi, møblerne afspejler vestlig velstand og er blevet et symbol på middel-klassens formåen. Kulturer, der ofte har været underlagt en helt anden virkelighed i århundreder, har lige pludselig mulighed for at kopiere den køb-og-smid-væk-kultur, som Vesten er kendt for, og det er et behov, der ligger dybt i de fleste mennesker,” siger hun.

Samtidig repræsenterer Ikea-kataloget en fortælling, de fleste gerne vil identificere sig med: at vi alle er del af det samme, globale fællesskab. Alle har mulighed for at købe det samme og leve det samme liv.

Det er blandt andet derfor, at globale varemærker som tøjfirmaet H&M, Coca-Cola og McDonald's er blevet så store, siger Mette Skovgaard Frich. Ikea selv forklarer også succesen med, at virksomheden fra begyndelsen var tænkt som en virksomhed ”for de mange,” forklarer kommunikationsansvarlig Tina Lindharth.

Under det hele ligger dog også noget særligt skandinavisk, mener designhistoriker og konsulent ved Syddansk Universitet Mette Strømgaard Dalby.

Udover at have et meget enkelt design, der nemt falder i manges smag, så signalerer fastholdelsen af de svenske navne på møblerne også en særlig kulturhistorie, man får med i købet. Den historie handler blandt andet om, at Ikea blev grundlagt oven på fortællingen om demokratiske møbler i 1950'erne. Nu skulle alle kunne købe bedre, mere funktionelle og hygiejniske møbler til en god pris. Den demokratihistorie passede godt sammen med amerikanernes selvforståelse, og også derfor slog det skandinaviske design bredt igennem netop der.

Og det blev et springbræt til resten af verden, som i mange tilfælde stadig opfatter USA som kultur-førende.

”Vi lever i en tid, hvor rødder langt tilbage giver en særlig autenticitet, som mange efterspørger. Med helt almindelige mennesker i katalogerne, en nærmest familiær opstilling af møblerne og en pris, de fleste kan være med til, er det samtidig en letgenkendelig drøm, Ikea sælger. Det er en drøm om velfærd og en drøm om at høre til i den 'gode' del af verden,” siger Mette Strømgaard Dalby.

Sådan præsenterer IKEA selv deres nye katalog i en ren parodi på lanceringen af Apples iPad :

epa04282919 Flags fly outside an Ikea store in Brooklyn, New York, USA, 26 June 2014. The Swedish furniture company is planning to raise the average hourly minimum wage it pays by 17 percent to $10.76 (7.90 euros) an hour at the company's 38 stores in the USA, which would be about $3.50 (2.57 euros) over the current federal mandated minimum wage.  EPA/JUSTIN LANE
epa04282919 Flags fly outside an Ikea store in Brooklyn, New York, USA, 26 June 2014. The Swedish furniture company is planning to raise the average hourly minimum wage it pays by 17 percent to $10.76 (7.90 euros) an hour at the company's 38 stores in the USA, which would be about $3.50 (2.57 euros) over the current federal mandated minimum wage. EPA/JUSTIN LANE Foto: EPA/Justin Lane