DR-drama skildrer den danske folkesjæl

I næste uge er der premiere på DR's længe ventede dramaserie ”1864”. Den dyreste tv-produktion herhjemme er fortællingen om storhedsvanvid og den lille mands skæbne i den afgørende krig

Pressemøde på Ole Bornedals nye DR-serie 1864. Nicolas Bro, Sidse Babett Knudsen og Lars Mikkelsen under pressemødet. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2014)
Pressemøde på Ole Bornedals nye DR-serie 1864. Nicolas Bro, Sidse Babett Knudsen og Lars Mikkelsen under pressemødet. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2014).

På scenen i Det Kongelige Teater står Johanne Luise Heiberg i rollen som dronning Macbeth i Shakespeares tragedie om den skotske konges hovmod og forfald. Således indledes DR's nye og stort anlagte dramaserie ”1864”, der skildrer selvsamme storhedsvanvid i det unge demokrati i årene omkring 1850.

Den spirende nationalisme, som Heiberg og den intellektuelle og politiske elite stod i spidsen for, og som førte til et fatalt ønske om at indlemme Slesvig i det danske kongerige, er omdrejningspunktet i Danmarks hidtil dyreste tv-produktion.

Serien blev i går præsenteret for pressen af DR og instruktør Ole Bornedal, som længe har drømt om at skildre denne periode i danmarkshistorien.

”Det var en meget emotionel tid, og Danmark var grebet af en vild eufori, som står i kontrast til den preussiske pragmatiske mentalitet og politiske erfaring dengang. Når politik er drevet af følsomhed, så gør det politikken vanskelig og usikker. Jeg tror, politik skal være meget pragmatisk, ellers kan det gå galt,” siger Ole Bornedal til Kristeligt Dagblad.

Og galt gik det jo i 1864. Vi kender slutningen, som vi kender Titanics skæbne, fortæller Bornedal og understreger, at det er livet i kahytterne, der er det spændende.

En af de bærende politiske kræfter bag katastrofen i 1864 var biskop og konseilpræsident Ditlev Monrad, som får hjælp til at finde den nationalistiske gejst af skuespillerinde Heiberg. Rollen som Monrad spilles af Nicolas Bro, der fandt det både gruopvækkende og smukt at leve sig ind i rollen som chef-ideologen Monrad.

”Det er en af de mest fatale begivenheder i danmarkshistorien, og det er interessant at skildre nogle mennesker, som virkelig havde noget på hjerte. Også selvom deres visioner fik skæbnesvangre konsekvenser.”

I ”1864” møder man både historiske personer som Monrad og fru Heiberg, der var muse for den intellektuelle elite. Den historiske og fiktive fortælling tager udgangspunkt i de to brødre Laust og Peter fra Fyn, der sammen drager i krig for at forsvare de danske grænser, og som må efterlade deres fælles kærlighed, proprietærdatteren Inge.

Ole Bornedal er inspireret af historiker og forfatter Tom Buk-Swientys succesbøger om krigen, og han fortæller, at krigen rummer det hele.

”Jeg har sjældent stået med et materiale, som i den grad rummer så dybe og universelle historier. Det er både en kærlighedshistorie, en politisk historie og en krigshistorie,” siger Bornedal.

Hvordan vil du beskrive den nationalistiske stemning dengang sammenlignet med i dag?

”Nationalliberalismen i 1850'erne og retorikken om en særlig danskhed og truslen udefra kan minde om noget, vi kender fra i dag. Det har ikke været intentionen at have en særlig undertekst, der skal drage paralleller til nutiden. Men sådan var sproget, og det illustrerer nok, at det ikke er noget nyt. Dengang var der i hvert fald en voldsom national bevægelse med folk som Grundtvig, der var en af de skarpeste agitatorer for krig, og som skabte et ideologisk rum for at skildre danskerne som noget ganske særligt, udvalgt af Gud.”

Pressemøde på Ole Bornedals nye DR-serie 1864. Sidse Babett Knudsen (Johanne Luise Heiberg) og Nicolas Bro (Monrad). (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2014)
Pressemøde på Ole Bornedals nye DR-serie 1864. Sidse Babett Knudsen (Johanne Luise Heiberg) og Nicolas Bro (Monrad). (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2014) Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix