Teater provokerer ved at opføre stykke på kirkegård

En kirkegård i Odense er rammen for et teaterstykke. Men kirkegården bør være ukrænkelig, mener sognepræst

I sin markedsføring af forestillingen har teatret lavet en annonce, der til forveksling ligner en dødsannonce.
I sin markedsføring af forestillingen har teatret lavet en annonce, der til forveksling ligner en dødsannonce.

Der bliver trampet, råbt og spillet musik på Assistens Kirkegård i Odense i denne uge. Teaterstykket ”Kirkegården”, der havde premiere i mandags, har skiftet skrå brædder og rekvisitter ud med ægte gravsten, som skal danne de fysiske rammer om forestillingen.

Det har nu skabt stor debat om, hvorvidt man skal op-føre teater på en kirkegård. Ifølge sognepræst og debattør Sørine Gotfredsen er det meget problematisk at inddrage et af de sidste steder i samfundet, hvor man ikke bliver forstyrret.

”Kirkegården bør være et sted, hvor man er stensikker på, at der er fred. Et sted, der er ukrænkeligt og friholdt for menneskers mange påfund,” siger Sørine Gotfredsen.

Det Skrå Teater, der opfører forestillingen i samarbejde med Odense Teater, vil gerne provokere, og teaterleder Jeppe Sand mener, at scenekunsten skal kunne foregå på en kirkegård - også selvom det risikerer at gøre nogen kede af det.

”Det kan godt være, at vi kommer til at gå over stregen. Alligevel skal vi turde være derude som kunstnere og turde at tage debatten. Vi provokerer ikke bare for at provokere, men fordi vores forestilling har noget på hjerte - nemlig at tage døden, sorgen og kirkegårdens rammer alvorligt,” siger Jeppe Sand.

Det er ikke kun selve forestillingen, der har vakt harme. Teatret blev en smule for kreativt i sin markedsføring af forestillingen, da det valgte at lave en annonce, der til forveksling ligner en dødsannonce og få den indrykket i Fyens Stiftstidende ved siden af de rigtige dødsannoncer. Avisen har modtaget flere læserbreve, hvor læsere har udtrykt deres utilfredshed.

”Når man begynder at blande kommercielle interesser ind i det, der foregår på kirkegården, har man presset en tilstand ind, som er i modstrid med det, der er kirkegårdens oprindelige formål,” mener Sørine Gotfredsen.

Det er dog ikke første gang, at der opføres teater på en kirkegård. På Assistens Kirkegård i København har man i årevis opført teaterstykker, fortæller Gitte Lunding, der er antropolog og centerleder ved kulturcentret på Assistens Kirkegård. Hun tager afstand fra at annoncere en teaterforestilling sammen med dødsannoncer, men mener, at det er vigtigt at skelne mellem, om en kirkegård er et byrum, hvor rekreativ brug er tilladt, eller om det er en mere traditionel kirkegård, som kun tager begravelseshensyn.

”Hvis man opfører teater på en respektfuld måde og forstærker de historier, der eksisterer i forvejen, ved at bruge det stedspecifikke, så ser jeg intet problem ved det. Kirkegårde i storbyer er også et byrum,” pointerer Gitte Lunding.