Ældre elsker digitale spil

Danskerne er vilde med digitale spil, og det gælder også for seniorerne. I gennemsnit spiller hver femte over 65 år digitale spil dagligt eller næsten dagligt. Det er sjovt, holder hjernen i gang og kan hjælpe mod social isolation

”Det er ligesom at læse en god bog,” siger 78-årige Jette Nordvig, når hun skal forklare, hvorfor hun spiller computer næsten dagligt. ­–
”Det er ligesom at læse en god bog,” siger 78-årige Jette Nordvig, når hun skal forklare, hvorfor hun spiller computer næsten dagligt. ­– . Foto: Uffe Weng/Ritzau Scanpix.

”Klik. Klik. Klik, klik, klik…”

Lydene af trykkene på computermusen fylder stuen i 78-årige Jette Nordvigs lille lejlighed i Holte nord for København. Koncentreret læner hun sig fremad i kontorstolen, så hun bedre kan se, hvad der forgår på skærmen på den lille bærbare computer. Et øjeblik har hun glemt alt omkring sig, mens hun forsøger at finde en megafon, som gemmer sig et sted i det skibsvrag, som er afbildet på skærmen.

I dag spiller hun et såkaldt hidden objects-spil (gemte genstande), hvor man på tid skal finde en række ting på skærmen. Men på den bærbare computers skrivebord ligger flere andre spil, ligesom hun også har en PlayStation 4 spillekonsol og to par virtual reality-briller i lejligheden. Det absolutte yndlingsspil er Tomb Raider, hvor man spiller milliardærarvingen, arkæologen og gravrøveren Lara Croft. Et historiedrevet actionmættet skydespil. Netop fortællingen om heltinden Lara Croft er helt central for, hvorfor Jette Nordvig er vild med serien af spil.

”Det er ligesom at læse en god bog. Med den afgørende forskel, at i bogen er det forfatteren, som beslutter, hvem der skal vinde og tabe. Mens det i computerspillet er mig, der skaber historien,” fortæller hun og fortsætter:

”Nogle gange er det som at være der selv. Og det er da fuldstændigt fantastisk, at det på den måde kan tage dig til en anden verden.”

Jette Nordvig er med egne ord bidt af elektronik og digitale spil. Og har været det, fra første gang hun satte sig ved en computer. Dengang var computerspillene en måde at fordrive tiden på de lange nattevagter på den døgninstitution, hvor hun arbejdede. Og tidsfordriv er det sådan set stadig. For dagene kan godt være lange, og døgnet kan have mange timer, når man er blevet pensionist.

Hun er ikke den eneste senior, der bruger tid og kræfter på digitale spil. 16 procent af de ældre over 75 år spiller dagligt eller næsten dagligt. Og tallet er 25 procent for de lidt yngre mellem 65 og 74 år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. At tallet ligger så højt, vil nok overraske mange, fortæller lektor på institut for kulturvidenskaber på Syddansk Universitet Sara Mosberg Iversen, som forsker i seniorers brug af digitale medier og ikke mindst computerspil

Og blandt de ældre er interessen for computerspil ikke noget, man taler om. Forklaringen på det, mener lektoren, ligger delvist i, at computerspil passer dårligt ind i vores protestantiske arbejds-etik. Mange anser det for lidt af et tidsspilde, og derfor er det ikke noget, man taler højt om. Samtidig spiller det ind, at der er en fortælling om, at seniorer er aktive langt ind i alderdommen. Et ideal som mange ældre mennesker også selv spejler sig i.

Der er flere årsager til, at de ældre spiller digitale spil. Men Sara Mosberg Iversen taler om, at der er tre overordnede typer af spillere:

1) De, der bruger det som en form for hjernegymnastik, og som aktivt bruger det til at holde sig selv og sindet i gang.

2) De, som gør det for at slappe af og skabe en pause i en hverdag, der ellers kan være fyldt op af pligter og aktiviteter.

3) De, som spiller, fordi det er en social aktivitet.

”Overordnet set fortæller de alle sammen, at de spiller, fordi det er sjovt og udfordrende. Det bliver en del af deres rutine. En af hverdagens pauser,” fortæller hun.

Dykker man yderligere ned i tallene fra Danmarks Statistik, fremgår det, at 69 procent af de 64-75-årige fortrinsvis spiller digitale spil på deres mobiltelefon eller tablet. Og det er ifølge Sara Mosberg Iversen, fordi disse har en meget lettilgængelig og intuitiv brugerflade.

Når mobilspil er særligt populære, skyldes det i høj grad deres flygtighed, fortæller Anne Mette Thorhauge. Hun er lektor på institut for medier, erkendelse og formidling ved Københavns Universitet og har især beskæftiget sig med, hvilken rolle digitale spil har i vores hverdag.

”Et spil som Candy Crush spiller man alene på et tidspunkt, hvor det passer ind i ens dag. Men samtidig kan man følge med i sine venners aktiviteter, give dem gaver og sende små beskeder. Det er en meget indirekte form for konkurrence og kommunikation,” siger hun.

Derfor er det også et godt værktøj til at komme ud af den sociale isolation, som nogle ældre kæmper med. Det kan nemlig fjerne følelsen af, at man er påtrængende eller krævende i sit behov for kommunikation og kontakt. Som eksempel nævner hun en kvinde i 50’erne, der var med i et studie om mobilen i hverdagen. Hun var nyligt fraskilt og boede alene. Dagligt spillede hun Wordfeud (en digital udgave af ordspillet Scrabble) med veninder. Hvilket for hende var en måde at have en uforpligtende lille sludder over morgenbordet. Og det siger rigtigt meget om, hvilken betydning de digitale spil kan have i hverdagen, mener Anne Mette Thorhauge.

”Hvis hun nu i stedet havde sendt en sms, så ville det også ligge implicit, at hun forventede et svar. Men ved at spille Wordfeud fik hun det uforpligtende sociale samvær og samtale, som man kan have brug for og savne. Især når der ikke er en ægtefælle eller hjemmeboende børn, som man kan snakke om alt eller intet med.”

Foran den lille computerskærm leder Jette Nordvig stadig efter megafonen. Tøvende lader hun musen løbe hen over billedet, indtil der endelig er gevinst. Med et fast tryk på musen klikker hun på den lille tegning og kommer med et lille begejstret udråb. Hun rykker lidt tættere på skærmen på jagt efter det næste objekt.