Alvorlig lærermangel truer trods mindre frafald

Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet er frafaldet på læreruddannelsen blevet mindre. Men langsigtet strategi for at løfte faget ændrer ikke ved, at folkeskolen i de kommende år vil mangle uddannede lærere

Her ses studerende på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Metropol i København.
Her ses studerende på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Metropol i København. . Foto: Søren Bidstrup.

Antallet af lærerstuderende, som afbrød deres uddannelse i løbet af det første studieår, var uændret højt i det første år med den nye læreruddannelse, men allerede på den anden årgang, som begyndte i august 2014, var frafaldet blevet mindre. 352 personer, svarende til 13 procent af de studerende, stoppede inden for det første studieår, mod 15 procent året før, oplyser Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Ifølge Tove Hvid Persson, dekan for læreruddannelsen på professionshøjskolen UCC i København, er tallene med til at afspejle, at folkeskolereformen og den nye læreruddannelseslov har skabt vanskeligheder for rekrutteringen af lærere til folkeskolen.

”Det tager tid at indfase en ny lov, og det har påvirket læreruddannelsen. De nye tal viser, at vi er ved at få nedbragt frafaldet. Men det ændrer ikke ved, at der er grund til at bekymre sig for, at der opstår lærermangel. Frafaldet er fortsat for højt, men hovedproblemet er, at optaget af studerende er faldet med omkring 35 procent,” siger hun.

At folkeskolen mangler lærere har Danmarks Lærerforening også advaret om. I sidste måned gennemførte foreningen en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse om lærermangel i kommunerne og konkluderede, at der i tre ud af fire kommuner er problemer med at få lærerstillinger besat med uddannede lærere, og i 24 ud af 96 adspurgte kommuner blev der svaret, at der ”i høj grad” er et rekrutteringsproblem.

Undersøgelsen angiver i øvrigt ikke mangel på nyuddannede lærere i lokalområdet som det største problem. Problemet er i højere grad, at flere lærere har valgt at gå på pension, og at flere har sagt op på grund af arbejdsforholdene eller af andre årsager.

”Antallet af optagne på læreruddannelsen er faldet, fordi det har været en politisk ambition med den hensigt at styrke lærerfagets renommé på længere sigt. Men det løser ikke situationen her og nu, og samtidig har bestræbelserne været drillet af al den uro, der har været omkring folkeskolereformen, som nok har påvirket mange unge til at søge andre uddannelser,” vurderer Tove Hvid Persson.

Jens Rasmussen er professor ved DPU, Aarhus Universitet og forsker i læreruddannelsen. Han bekræfter, at den nye læreruddannelseslov, som blandt andet indførte et krav om, at studerende enten skal have et studentereksamensgennemsnit på 7 eller bestå en optagelsessamtale, havde til hensigt at optage færre, men samtidig mindske det meget høje frafald.

Han vurderer, at udfordringen lige nu er dobbelt: Nogle studerende ryger ud, fordi de ikke kan honorere de højere boglige krav. Andre forlader studiet, fordi der ikke er undervisning eller aktiviteter nok:

”At få uddannet det rette antal og de rette personer til lærere er en kæmpe udfordring, som skal tages meget alvorligt i uddannelsesinstitutionerne og blandt politikerne. Vi står over for en decideret lærermangel inden for kort tid, og vi ser den allerede i udkantsområderne, men det er klogt at tænke sig godt om frem for at forsøge sig med hurtige løsninger.”