Asfalten fylder mest i regeringens nye trafikudspil

Regeringens milliardudspil om fremtidens infrastruktur udstiller politikernes dilemma mellem de grønne ambitioner og et Danmark, der hænger sammen

Med den nye plan ”Danmark fremad” vil regeringen i alt bruge 105 milliarder kroner til nye infrastrukturprojekter i hele landet.
Med den nye plan ”Danmark fremad” vil regeringen i alt bruge 105 milliarder kroner til nye infrastrukturprojekter i hele landet. Foto: Call Me Fred/Unsplash.

Der skal gang i asfaltmaskinerne og vejstribepenslerne, hvis det står til S-regeringen, som vil investere 47 milliarder kroner i det danske vejnet.

Målet er at skabe et Danmark, der hænger bedre sammen på tværs af land og by – og det skal foregå i en tid, hvor et bredt flertal i Folketinget har besluttet sig for at omstille Danmark til et land, der er CO2-neutralt i 2050. Samtidig skal vi bruge mindre tid på at holde i kø og mere tid på at køre i tog og busser. Det er derfor et område fyldt med dilemmaer, som regeringen nu skal forsøge at nå til enighed om med Folketingets partier.

Professor og trafikforsker på Københavns Universitet Mogens Fosgerau ridser de modsatrettede hensyn op. ”Det skal helst ikke koste for meget. Vi vil gerne have god tilgængelighed, så folk er parate til at tage et arbejde langt væk hjemmefra. Og så vil vi gerne passe på naturen og undgå at pløje asfalt gennem naturområder, undgå støj og forurening og lave CO2-reduktion,” siger han.

Med den nye plan ”Danmark fremad” vil regeringen i alt bruge 105 milliarder kroner til nye infrastrukturprojekter i hele landet. 47 milliarder kroner skal gå til nye vejprojekter. Til sammenligning er der afsat cirka 40 milliarder kroner til den offentlige transport.

”Bor man i et landdistrikt, eller er man en børnefamilie, hvor der skal hentes og bringes hver dag, så kan det være svært at få hverdagen til at hænge sammen, hvis man skal hænge i en kø i al for lang tid hver dag,” lød det fra finansminister Nicolai Wammen (S), da han præsenterede udspillet i går. Ifølge Vejdirektoratet er trafikken på vejene steget med 14 procent siden 2010. I samme periode er antal kørte kilometer på motorvejene steget med over 35 procent.

Regeringen understreger, at udspillet er CO2-neutralt, men i Rådet for Grøn Omstilling er man dog langtfra imponeret over de grønne ambitioner.

”Regeringen beholder status quo i en tid, hvor vi har massivt brug for at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren. Flere motorveje betyder mere trafik, og den vil være fossil i rigtig mange år endnu. Det er helt absurd i en tid, hvor CO2-udslippet i atmosfæren stiger,” siger seniorrådgiver Jeppe Juul.

Samme toner kommer fra Svend Tøfting, der er ekspert i trafikplanlægning. Han anerkender, at det kan være fornuftigt at udbygge veje og motorveje, hvor der er store problemer med trængslen – for eksempel omkring de store byer.

”Men det ville være langt bedre for klimaregnskabet, mobiliteten og samfundsøkonomien, hvis vi brugte pengene på at motivere folk til at ændre adfærd i stedet for at udbygge vores motorveje,” siger han og henviser til den aftale om nye bilafgifter, som et bredt flertal i Folketinget indgik i december. Den giver ikke en eneste fossilbil mindre på vejene i 2030, men derimod 700.000 ekstra el- og hybridbiler.

Svend Tøfting efterspørger derfor ”en sammenhængende plan for, hvordan vi får danskerne til at køre mindre i bil, køre mere sammen og cykle mere.”

I interesseorganisationen Landdistrikternes Fællesråd er modtagelsen anderledes hjertevarm.

”En god infrastruktur og gode muligheder for at komme rundt i landet er helt afgørende, når man bor i en yderkommune, hvor der kan være langt fra A til B. Derfor er det vigtigt at få gjort fingrene i vejnettet lidt tykkere og få bundet landet tættere sammen,” siger formand Steffen Damsgaard.

Glæden er også stor i Skanderborg, hvor byens borgmester, Frands Fischer (S), har udsigt til en opgradering af motorvejen mellem Vejle og Skanderborg.

”Vi har kæmpet for at få denne her strækning med, fordi vi har en del større virksomheder langs motorvejen, som har medarbejdere, der vil slippe for at sidde i kø hver dag,” siger han.

På Christiansborg bliver udspillet også modtaget med blandede følelser.

”Vi har en klimakrise, vi skal løse, og derfor skal vi tage den grønne transportsektor meget mere alvorligt, end regeringen lægger op til,” siger SF’s transportordfører, Anna Valentina Berthelsen, der især vil kæmpe for flere investeringer i den kollektive trafik i yderområderne, når udspillet skal forhandles på plads.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, vurderer overordnet, at regeringen har ramt den rette balance mellem den kollektive transport og vejene.

”Men vi vil styrke vejsiden yderligere. For planen mangler en udbygning af den jyske parallelmotorvej mellem Haderslev i syd og Sønderup i nord,” siger han og afviser, at flere motorveje er i modstrid med de grønne ambitioner.

”Fremtidens veje er grønne, fordi fremtidens biler er grønne. Og når vi ser på det danske land, hvor afstandene er store, så er vejene de livgivende blodårer i den samlede organisme.”

Regeringens mål er at lande en færdig aftale inden sommerferien.