Prøv avisen

Bøger af guld, skind og blå netstrømpe

Foto: Dansk forening for Bogbind.

Kunstindustrimuseet udstiller 84 eksempler på dansk bogbinderkunst -- et af verdens ældste, men også uddøende håndværk

På Kunstindustrimuseet i København er der i disse dage mulighed for at opleve en usædvanlig udstilling, der både emmer af faglig pertentlighed og historie. Og som beviser, at en bog skam kan være langt mere end dens tekstmæssige indhold.

Udstillingen "Giv bogen bind" er en 25-års-jubilæumsudstilling for Dansk Forening for Bogbind, der består af omkring 85 medlemmer – profesionelle såvel som amatører, der trods maskinernes og masseproduktionens fremkomst stadig holder det århundrede år gamle håndværk i hævd.

I alt 84 indbundne bøger kan opleves på udstillingen, der både rummer bøger af H.C. Andersen, Jørgen Leth, James Joyce, Claus Rifbjerg og Hans Scherfig. Størstedelen af de indbundne bøger er unikke og har kostet alt fra 1000 til over 20.000 kroner at få indbundet.

Nogle er indbundet i eksempelvis gede- eller slangeskin, mens andre er har tryk eller tråde af guld.

Det gælder eksempelvis Carl-Henning Pedersens "Himlens trompeter", som bogbinderen Mogens Dickow Lund har indbundet i "mørkegrøn oaseged" dekoreret med gyldne og røde flammer "adskilt af ægte guldtråde", mens bogens titel er trykket i guld.

Andre værker er igen interessante, fordi de er usædvanlige og opfindsomme.

Tag eksempelvis Klaus Rifbjergs "Efterkrig", der er indbundet i hvidt papir og overtrukket af en blå netstrømpe, der giver bogen et særligt mønster. Eller Jørgen Leths "Den gule trøje", der er indbundet i en cykelslange – med spænde af slangens ventil og en sort elastik. En tredje bog om pornografiens historie er udstyret med langhåret kaninskind og nitter.

Udstillingen er dog også interessant, fordi der er tale om et ældgammelt, men døende håndværk.

Antallet af medlemmerne i bogbinderforeningen har været nogenlunde konstant gennem dens 25- årige levetid, men fødekæden er truet. I dette forår uddannes de allersidste bogbindere fra de tekniske skoler, og uddannelsen bliver fremover lagt ind i uddannelsen som grafisk teknikker.

– De kommende bogbindere må nu søge til udlandet for få deres uddannelse, og det er trist, for jeg mener, at der altid vil være brug for bogbinderhåndværket. Det ville være en skam, hvis det hele skulle ende med at blive lavet af maskiner, siger formanden for Dansk Forening for Bogbind, Birthe Lassen.

Bogbinderhåndværket har ellers rødder helt tilbage til oldtidens Egypten og havde kronede dage op gennem middelalderen, hvor kongelige, adelige og andre med pengepungen i orden betragtede bøger som et statussymbol, der naturligvis også skulle bindes kunstfærdigt ind. I nutiden er interessen for de håndindbundne bøger meget lille, men måske er der stadig håb for det ældgamle håndværk.

– Der har været stor interesse for udstillingen, og vi har fået mange positive tilbagemeldinger. Der har generelt været stille omkring faget i nogle år, men det er, som om inter- essen for området er på vej op igen. Det er da glædeligt, siger Birthe Lassen.

Jubilæumsudstillingen "Giv bogen bind" på Kunstindustrimuseet i København kan ses frem til 21. februar 2010, undtagen på mandage, hvor museet er lukket. Der er gratis entré.

revsbech@kristeligt-dagblad.dk

Fire eksempler af de udstillede håndindbundne bøger. Øverst til venstre er det Henrik Nordbrandts "Håndens skælven i november", der er indbundet i lilla læder af Hanne Jensen. Øverst til højre er det Carl-Henning Pedersens "Himlens trompeter", der er indbundet i gedeskind med gyldne og røde flammer adskilt af guldtråde af Mogens Dickow Lund. Nederst til venstre er det Klaus Rifbjergs "Efterkrig", der er indbundet i hvidt papir og en blå nylonstrømpe af Klara Kölqvist. Nederst til højre er det Jens Birkemoses "Cydomaith Diddan", der er indbundet skindpålæg i mange farver af Hanne Munch Christensen. -- Foto: Dansk forening for Bogbind.
Foto: Dansk forening for Bogbind.
Foto: Dansk forening for Bogbind.