Bilen er blevet den nye valgplakat

Valgbilen er højeste mode blandt politikere under valgkampen. Køretøjerne spænder lige fra en lastbil til en ambulance-lignende lægebil og kan være et effektivt kommunikationsredskab, mener ekspert

Marlene Borst Hansen (R) og Finn Thranum (V) skal ikke være urolige for, om deres biler tiltrækker sig opmærksomhed på landevejene. Den lyserøde Ford Fiesta matcher den radikale partifarve, mens den neongule BMW skal minde vælgerne om venstremandens mangeårige erhvervserfaring som ambulanceredder.
Marlene Borst Hansen (R) og Finn Thranum (V) skal ikke være urolige for, om deres biler tiltrækker sig opmærksomhed på landevejene. Den lyserøde Ford Fiesta matcher den radikale partifarve, mens den neongule BMW skal minde vælgerne om venstremandens mangeårige erhvervserfaring som ambulanceredder. Foto: Leif Tuxen.

Se billederne under artiklen

Vi er vant til at se poserende politikere i valgperioder. Annoncer, pjecer og valgplakater er blot nogle få eksempler på, hvordan håbefulde folketingskandidater forsøger at gøre opmærksom på sig selv, når de ønsker sig folkets gunst. Imidlertid er en mindre typisk tendens ved at brede sig inden for politisk selv-iscenesættelse, hvis man kaster et blik ud over gårdspladsen på Christiansborg. Her holder biler i farver, som matcher partifarverne, mens slogans og billeder af politikere pryder siden af køretøjerne. For flere folketingspolitikere er ”valgbilen” nemlig blevet en god og nem måde at gøre opmærksom på sig selv og sit parti, og for et sted mellem 10.000 og 20.000 kroner har en lang række politikere derfor valgt at omdanne deres private bil til et mobilt kampagnekøretøj. En af dem er sundhedsordfører for De Radikale, Marlene Borst Hansen, der har klædt sin Ford B-max i lyserødt folie, som matcher den radikale partifarve.

”Jeg har ikke et særligt stort valgbudget, så de penge, jeg skal bruge til at føre valgkamp for, bliver nøje overvejet. Prisen for at få pakket bilen ind svarer til to annoncer i Kolding Ugeavis, så jeg synes egentlig, pengene er givet meget godt ud,” siger Marlene Borst Hansen, der genopstiller i Sydjyllands Storkreds.

For den radikale politiker er det en udfordring at nå ud til vælgerne. Og når man hverken er partileder eller minister, bliver man nødt til at gøre noget alternativt, som for eksempel at køre i en bil med blikfang, fortæller hun.

”Jeg har fået rigtig mange henvendelser omkring bilen, og de har stort set alle sammen været positive. På et tidspunkt kører jeg dog i Kolding og overholder fartbegrænsningerne, men jeg kan godt mærke, at der kommer én bag mig, som er meget utålmodig og gerne vil køre hurtigere. Da jeg kommer hjem, ligger der så en Facebook-mail til mig om, hvor irriterende det er, at jeg overholder fartbegrænsningerne,” siger Marlene Borst Hansen.

En anden politiker, som også kører i en iøjnefaldende kampagnebil, er Venstres Finn Thranum. Han har fået sat neongul folie på sin BMW 120, så den ligner en ambulance og fortæller historien om en folketingspolitiker med stor erhvervsmæssig erfaring som mangeårig ambulanceredder.

”Mit slogan, som også står på bilen, er: 'Finn Thranum, din redning'. Det er selvfølgelig en parallel til min baggrund, som jeg er stolt af. Man snakker meget om, at der sidder mange med akademisk baggrund på Christiansborg, som ikke har været ude på det 'rigtige' arbejdsmarked. Det synes jeg er helt fint, men jeg mener også, at det er vigtigt at have nogen, som kommer udefra med en erhvervsuddannelse og erfaring fra det private arbejdsmarked. Så det er det, den skal signalere,” siger Finn Thranum.

Venstremanden havde også en ambulance-lignende kampagnebil ved valget i 2011. Faktisk lignede den så meget en ambulance, at Region Midtjylland ville have folketingspolitikeren til at ændre farverne på bilen, så der ikke skulle opstå misforståelser.

”Det er med vilje, jeg ikke har sat blåt lys på taget, og at ternene på siden af bilen er blå i stedet for grønne i modsætning til rigtige ambulancer. Jeg har forsøgt at holde den så neutral som muligt, så den ikke forarger nogen, men omvendt vil jeg jo også gerne vise, at jeg er stolt af mit erhverv. Jeg plejer at sige, at regionen næsten har et ekstra beredskab her i valgkampen, hvis de får behov for det,” siger Finn Thranum med et stort smil.

Politikerne har tilsyneladende fat i noget. For kampagnebilen kan nemlig være et meget effektivt kommunikationsredskab, hvis man bruger det rigtigt. Det mener brandingekspert og administrerende direktør hos rådgivningsvirksomheden Lead Agency, Kresten Schultz Jørgensen. Han fortæller, at politikerne på denne måde når ud til mange mennesker på kort tid og for nærmest ingen penge. Men skal kampagnebilen flytte stemmer, afhænger det af hvilken bil den enkelte politiker kører i.

”Der er næsten ikke noget mere værdibaseret end et bilvalg. Man kan godt risikere at være kontraproduktiv, hvis ikke man vælger den rigtige. Eksponeringen af kampagnebiler er en god og effektiv måde at markedsføre sig på, forudsat at den bil, man kører rundt i, stemmer overens med det budskab, man gerne vil sende. Helt lavpraktisk har det en betydning, hvilken bil du kører i, hvor du kører i den, og om det harmonerer med den pågældendes politikers brand,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

I 2007 blev SF's daværende formand Villy Søvndal kritiseret for privat at køre rundt i en Rover, som ikke stemte overens med SF's grønne profil. Den knap så miljørigtige bil, som kørte blot 10,8 kilometer på literen, endte med at blive solgt efter megen kritisk medieomtale. Ifølge Kresten Schultz Jørgensen er Finn Thranums BMW til gengæld et godkendt køretøj for Venstremanden.

”BMW'en er det, jeg kalder en sælgerbil fra Jylland. Den signalerer driftssikkerhed, fart, og at man er lidt til den nyrige side. Den passer godt til entreprenante mennesker i Jylland og er derfor et fint valg til en Venstremand,” siger brandingseksperten, der er mere skeptisk over for det radikale valg af kampagnebil:

”Ford'en er en kedelig, neutral og holdningsløs bil. Og en radikal politiker er jo om nogen en værdipolitiker. Så hun burde køre Volvo for at signalere sikkerhed eller vælge en fransk bil på grund af det æstetiske valg,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

En politiker, der udmærket er klar over, at bilen sender et signal og siger noget om ejeren, er sociolog og folketingskandidat for Liberal Alliance Henrik Dahl. Han har skrevet bogen ”Hvis din nabo var en bil”, der blandt andet var med til at introducere opdelingen af den danske befolkning og forbrugere i såkaldte segmenter. Han har også investeret i en valgbil. Eller rettere en ”valgtruck”. For i Syd- og Sønderjylland, hvor LA-politikeren stiller op, holder der en over 13 meter lang lastbil ud til et vejkryds med teksten ”Henrik Dahl i Folketinget”. Budskabet kommer skønsmæssigt ud til 10.000 mennesker om dagen, fortæller Henrik Dahl, der selv har undersøgt sagen med tal fra Vejdirektoratet.

”Den bedste reaktion, jeg har fået på grund af lastbilen, var, da jeg var til Brørup By Night for et stykke tid siden. Her ville en af mine kampagnemedarbejdere uddele en brochure til et ældre ægtepar, men navnet sagde dem først ikke lige noget. Men pludselig kom den ene af dem i tanke om, at 'det er jo ham fra lastbilen',” griner Henrik Dahl, der tilfreds konstaterer, at hans kampagnebil har den ønskede effekt.

”Dahlmobilen,” som Henrik Dahl har døbt sin lastbil, holder ikke parkeret i den lille sydjyske by Bække hele tiden. Faktisk har den rullende valgvogn været på vejene siden november og kører med frostvarer til blandt andet Polen og Holland.

Hvad siger det om dig, at du har valgt en stor frostvogn som valgbil?

”Ha ha ha, det siger, at jeg tænker rimelig barnligt. Mere er bare bedre,” siger folketingskandidaten.

Politiske kampagnebiler er en visuelt del af valgkampen i gadebilledet, her eksempler fra Christiansborg.
Politiske kampagnebiler er en visuelt del af valgkampen i gadebilledet, her eksempler fra Christiansborg. Foto: Leif Tuxen
Henrik Dahls ”Dahlmobil”.
Henrik Dahls ”Dahlmobil”. Foto: Privatfoto.
Politiske kampagnebiler er en visuelt del af valgkampen i gadebilledet, her eksempler fra Christiansborg.
Politiske kampagnebiler er en visuelt del af valgkampen i gadebilledet, her eksempler fra Christiansborg. Foto: Leif Tuxen