Prøv avisen

Biografier giver politikere vigtig taletid i medierne

I en tid med massiv konkurrence om folks opmærksomhed på nettet og en svimlende mængde tv-kanaler kan det klassiske medie – bogen – være en effektiv måde at bryde gennem mediemuren på, forklarer flere eksperter.

Politikere bruger i stigende grad bøger som adgangsbillet til medierne. På den måde kan de fremstille sig selv som hele mennesker, forklarer ekspert

Den amerikanske præsidentkandidat Donald Trump og den tidligere SF-formand Villy Søvndal har én ting tilfælles. De er begge bogaktuelle på dansk – ligesom Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) og snart også integrationsminister Inger Støjberg (V), mens folketingspolitikerne Henrik Dam Kristensen (S), Marie Krarup (DF), Ida Auken (R) og Uffe Elbæk (AL) for øjeblikket er med i forskellige aktuelle interviewbøger. Og det kan være en smart pressestrategi for politikere at stille op til bøger eller skrive dem selv.

Kampen om vælgerne handler nemlig også om kampen om medierne. Men i en tid med massiv konkurrence om folks opmærksomhed på nettet og en svimlende mængde tv-kanaler kan det klassiske medie – bogen – faktisk være en effektiv måde at bryde gennem mediemuren på, forklarer flere eksperter.

”Der er sket en medieglidning, hvor bogmediet har overtaget en del af de portrætter, der før i tiden ville stå som store søndagsinterviews i aviserne. Tidligere skrev man kun politiske biografier om absolutte toppolitikere, der helst skulle være døde, så biografierne fik det hele med. Men nu bliver der også skrevet bøger om politikere, der både er midt i livet og midt i karrieren,” siger vært for Deadline på DR 2 og tidligere politiske kommentator Niels Krause-Kjær, der selv udgav en portrætbog om statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) for nogle år siden.

Han vurderer, at det for 20 år siden ville være utænkeligt med politiske biografier om unge politikere som Inger Støjberg eller Mette Frederiksen.

”Det er klart et nyt fænomen. Og det viser selvfølgelig, at politikerne faktisk optager folk, selvom man taler meget om politikerlede. Men man skal ikke være blind for, at det også er en del af en helt legitim iscenesættelse, når politikere skriver eller deltager i bøger om dem selv,” tilføjer han.

Thomas Larsen, politisk kommentator for Berlingske og forfatter til flere biografier, peger også på, at bøger kan bidrage til at sætte dagsordenen i en medievirkelighed, hvor man ellers kun skal tale i hurtige punchlines:

”Jeg tror, der er opstået et behov for de længere og større fortællinger om det politiske liv, fordi vi lever i en medievirkelighed, hvor tempoet er voldsomt skruet op, og hvor der er en tendens til, at politikerne udtaler sig i bittesmå bidder. Bogen kan samle mange detaljer, og oplysninger kan noget specielt. Det udgør et åndehul i den meget oppiskede mediedækning, vi kender i dag,” siger han.

I en bog bliver man selvsagt ikke afbrudt som politiker, men mediemæssigt kan læserne nærmest betragtes som en sidegevinst. For en dansk bestseller når måske ”kun” ud til 10.000 læsere, men gennem medierne kan bogens budskab i bedste fald nå ud til millioner af mennesker.

”Det er måske ikke en automatisk adgangsbillet til ’Deadline’ at deltage i en portrætbog, men ’Aftenshowet’, ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’aften Danmark’ elsker den slags bøger, og det er også primært der, at Mette Frederiksen for eksempel har turneret i forbindelse med nye biografi om hende,” siger Niels Krause-Kjær.