Børn i Syrien hentes hjem: Regeringens kovending sætter kile mellem rød og blå blok

Efter et dramatisk politisk forløb og nye vurderinger fra PET har S-regeringen givet efter for støttepartiernes krav om at hente børn hjem fra Syrien. De blå partier kritiserer og står fast

Jeppe Bruus (S) og Marcus Knuth (K) giver her indblik i de to blokkes holdninger om sagen.
Jeppe Bruus (S) og Marcus Knuth (K) giver her indblik i de to blokkes holdninger om sagen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix, Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

Det var det foreløbige højdepunkt i en langstrakt og betændt politisk føljeton, da regeringen tirsdag aften vendte på en tallerken og slog fast, at den nu er klar til at hjemtage tre kvindelige danske statsborgere og deres i alt 14 børn fra syriske fangelejre.

I knap to år har regeringen og statsminister Mette Frederiksen (S) kategorisk afvist at hjælpe de kvinder, der har ”vendt Danmark ryggen” og tilsluttet sig terrororganisationen Islamisk Stat.

Men efter massivt pres fra regeringens støttepartier, valgte regeringen i marts at nedsætte en taskforce, der skulle undersøge, om og hvordan børnene kunne komme hjem.

Undersøgelsen er nu færdig og i den konkluderes det, at børnene ikke kan hentes hjem, uden at forældrene følger med. Samtidig vurderer Politiets Efterretningstjeneste (PET) i en ny sikkerhedsvurdering, at der er usikkerhed om, hvorvidt lejrene vil bestå i fremtiden, ligesom det er usikkert, om kvinderne og børnene vil blive løsladt, hvorefter de kan vende ukontrolleret tilbage til Danmark. Regeringen henviser til PET’s endelige vurdering om, at det samlet vil være bedst for Danmarks sikkerhed at hente både børn og mødre hjem.

Jeppe Bruus (S) og Marcus Knuth (K) giver her indblik i de to blokkes holdninger om sagen:

Socialdemokratiet: Det her er det bedste af to onder

Jeppe Bruus (S): ”Truslen er større ved at lade dem blive.”
Jeppe Bruus (S): ”Truslen er større ved at lade dem blive.” Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Vi har hele tiden haft et ønske om at bringe de 19 børn til Danmark uden deres mødre. Det kan ikke lade sig gøre, og på den baggrund har PET lavet en ny sikkerhedsvurdering på de tre kvinder og deres børn. Den bygger på, at der er sket en markant forværring af situationen over det seneste halve år med øgede IS-aktiviteter og våbentræning af de ældste børn. Der er også en risiko for, at de lader kvinderne gå ud af lejrene, og hvis de ender ved den danske grænse, så er vi jo forpligtiget til at lukke dem ind. Selvom vi ikke mener, at de her kvinder har noget at gøre i Danmark, så er det bare PET’s vurdering, at de ender her alligevel på et tidspunkt.

Men PET har jo i lang tid vurderet, at børnene og mødrene kan udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko, hvis de bliver i lejrene. Bøjer I jer ikke bare for støttepartierne, der har raslet med sablerne?

Nej, det er din spekulation. Ifølge PET er der en indikation af, at de her kvinder alligevel vil blive sat på fri fod indenfor en overskuelig fremtid. Og så er det bedre for danskernes sikkerhed at bringe dem kontrolleret til Danmark fremfor at vente. Den trussel kan vi ikke sidde overhørig.

Men PET vurderer også, at der er en terrorrisiko ved at hente mødrene hjem?

Pointen med taskforcen var at vurdere, om det var muligt at bringe børnene til Danmark uden mødrene inden for de retslige rammer. Taskforcen har også talt med mødrene og de kurdiske myndigheder, og på den baggrund konkluderer de, at det ikke kommer til at ske, at børnene kommer afsted uden mødrene. Og så har regeringen bedt PET om at lave en sikkerhedsvurdering. Den viser, at truslen er større ved at lade dem blive. Andre mener, at de kan sidde den vurdering overhørig. Det mener vi ikke.

Hvad vil du sige til de vælgere, der er skuffet over, at I er vendt på en tallerken og nu slækker på udlændingepolitikken?

Det handler ikke om udlændingepolitik, for det er danske statsborgere. Når man har regeringsmagten og har et ansvar for at passe godt på danskerens sikkerhed, så er det her det bedste af to onder. Det tænker jeg, at alle regeringer ville gøre, uanset partifarve. Jeg opfatter de her kvinder som landsforrædere, og vi har ikke haft noget behov for, at de skulle sætte fødderne på dansk jord igen. Det står uforandret. Det nye i sagen er er PET’s sikkerhedsvurdering.

Der er stadig fem danske børn dernede, og ifølge rapporten er det ikke sundhedsmæssigt forsvarligt at lade dem blive. Det gør I alligevel, for deres forældre har ikke dansk statsborgerskab, det har i taget fra dem. Hvad vil I gøre for at hjælpe dem?

Vi har tilbudt at evakuere dem til Danmark, men det kræver, at forældrene accepterer, at de ikke kommer med. Kvinderne, vi hjælper hjem, er danske statsborgere. De har en ret til at være i Danmark, så de ville alligevel havne i Danmark indenfor en overskuelig årrække. Det er ikke tilfældet med de andre kvinder, der har mistet deres statsborgerskab.

Politiske analytikere betegner jeres kovending som regeringens største nederlag indtil videre. Er du enig?

Det er jeg ikke enig i. Det handler om sikkerhedspolitik, og det er folk nødt til at forholde sig til. Og det er vi nødt til at forholde os til som en ansvarlig regering.

De Konservative: Mødrene udgør en ­terrorrisiko

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Marcus Knuth, retsordfører for De Konservative, hvad er din reaktion på, at regeringen vil hjælpe både børnene og mødrene hjem fra lejrene i Syrien?

Jeg er stærkt overrasket, for det er ikke langt tid siden, at statsminister Mette Frederiksen (S) holdt benhårdt fast i, at regeringen gerne ville hjælpe børnene hjem, men at den ikke ville have forældrene med, fordi de har vendt Danmark ryggen og meldt sig ind i en terrororganisation. Vi har hele tiden sagt, at vi gerne vil hjælpe børnene, for de er uden skyld. Men vi siger samtidig, at vi ikke bakker op om at hente mødrene hjem. De udgør for stor en terrorrisiko. Det er også det, vi hører PET sige. De kan ikke afvise, at en eller flere af de tre mødre vil opildne til terror, når de kommer til Danmark.

Hvad var der sket, hvis I sad på regeringsmagten og skulle tage beslutningen på baggrund af PET’s nye vurdering? Ville det være status quo?

Nej, for PET vurderer jo, at der er en terrorrisiko ved at hente mødrene hjem. De vurderer også, at der er en sikkerhedsrisiko ved at lade børnene sidde dernede. Så fra både et menneskeligt og sikkerhedsmæssigt synspunkt ville vi have sat massivt mere ind for at få forhandlet med mødrene om at børnene kunne komme hjem. Blandt andet med udgangspunkt i den sag, der var for et år siden, hvor en dreng, der var såret i ryggen og lam kom hjem, mens moderen indvilligede i at blive i Syrien. Det var den fremgangsmåde, vi ønskede. Vi synes, det er underligt, at taskforcens rapport kommer i går, og øjeblikkeligt vælger man at hive mødrene hjem, uden man har prøvet alt, hvad man kan for at få børnene hjem.

Taskforcen har talt med både kurdiske myndigheder og mødrene selv. De siger, at det er umuligt at adskille mødrene. Men du mener, at man skulle presse mødrene endnu mere, så de til sidst ville acceptere?

Taskforcens opgave var ikke at presse mødrene, men at afklare situationen. Men nu hvor vi har rapporten, så burde regeringen have brugt det næste meget lange stykke på at forhandle sig frem til det, vi så med den 12-årige dreng, der fik lov til at komme til Danmark, fordi han var syg og såret. Vi synes, at regeringen har kastet håndklædet i ringen på meget kort tid.

Hvad skulle der til, før du accepterede, at det ikke kan lade sig gøre at adskille børnene og deres mødre?

Det spørgsmål må regeringen svare på. Jeg ved ikke, hvor lang tid det tog at overbevise moderen til den 12-årige. Jeg ved bare, at regeringen ikke har prøvet, siden rapporten blev offentliggjort.

Ifølge PET er sikkerhedssituationen i lejrene forværret. Derudover er det ifølge PET usikkert, om lejrene vil bestå i fremtiden, ligesom det er usikkert, om kvinderne og børnene vil blive løsladt, hvorefter de kan vende ukontrolleret tilbage til Danmark. Derfor vurderer PET, at det samlet set er sikrest at hente familierne hjem. Er du uenig i den vurdering?

Vi stoler på PET’s vurdering. Men PET siger også, at hvis mødrene kommer til Danmark, så kan de udgøre en sikkerhedsrisiko. Vi vil ikke risikere, at en af de her kvinder sætter sig ind i en lastbil og pløjer ned af Strøget.

Men hvis man anerkender taskforcens præmis om, at det vitterligt ikke kan lade sig gøre at adskille dem, er det så ikke bedre at hente dem alle sammen hjem og retsforfølge dem i Danmark?

Den præmis køber jeg ikke, for det er tidligere lykkedes regeringen at adskille en 12-årig dreng fra sin mor. ­Regeringen har jo ikke engang forsøgt, efter rapporten kom frem. De har ikke prøvet at forhandle med kvinderne.

Men kvinderne bliver efter alt at dømme retsforfulgt, når de kommer hjem. De bliver formentlig også overvåget resten af deres liv? Er det ikke bedre, end at de på et senere tidspunkt kan flygte til Danmark, hvis lejrene går i opløsning?

Du kan kalde mig kynisk, men jeg er ikke sikker på, at de bliver mindre radikaliserede af at sidde i fængsel i Danmark. Og så skal PET bruge enorme summer på at overvåge dem 24 timer i ­døgnet for skatteborgernes penge. Samtidig er der en risiko for, at de sætter sig ind i en bil og kører ned af Strøget.