Prøv avisen

Børn skal få fædre til at opdage kræft

Kræftens Bekæmpelse vil med ny kampagne have voksne børn til at overtale deres fædre til at gå oftere til lægen, når fædrene oplever forskellige symptomer, der kan vise sig at være tegn på kræft. Foto: Marie Hald/Ritzau Scanpix

Ny kampagne skal få voksne børn til at lokke deres fædre til et kræfttjek hos lægen. Lægeformand er skeptisk og forudser, at det vil skabe unødig bekymring.

Alt for mange mænd venter fortsat for længe med at gå til lægen, når de oplever ændringer ved kroppen, der kan være symptomer på kræft.

I en ny kampagne - Red din Fars Dag - rækker Kræftens Bekæmpelse derfor ud efter mændenes voksne børn.

De opfordres til at skubbe på, så de træge fædre får booket tid hos deres praktiserende læge.

Ifølge kampagens projektleder, Helene Holm Burén, forventer man en god effekt af at involvere børnene.

- Mænd lytter mere til deres børn end til Kræftens Bekæmpelse. Derfor har vi denne gang valgt en strategi, hvor vi træder et skridt tilbage og lader børnene komme med budskabet, siger hun.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse dør der i Danmark i gennemsnit 22 mænd af kræft om dagen, hvilket svarer til cirka 8000 mænd om året.

Og når man dertil lægger, at 85 procent af alle kræfttilfælde bliver opdaget efter henvendelse til egen læge, så er der ifølge overlæge i Kræftens Bekæmpelse Janne Bigaard god grund til at skubbe på.

- Jo hurtigere man kommer til lægen, desto større er sandsynligheden for, at man bliver helbredt for kræft, siger hun.

I forbindelse med kampagnen har foreningen gennemført en undersøgelse blandt 2025 mænd.

Mændene er blandt andet blevet spurgt til, hvilke ændringer ved deres krop de forbinder med risikoen for kræft.

Omkring halvdelen af de adspurgte svarer, at de ikke forbinder synkebesvær, vedvarende hoste eller et ændret afføringsmønster som indikationer på kræft, hvilket det ifølge Kræftens Bekæmpelse kan være.

- Det er altafgørende, at flere mænd kender og reagerer på disse tegn, siger Janne Bigaard.

I Dansk Selskab for Almen Medicin er formand og praktiserende læge Anders Beich ikke specielt begejstret for den nye kampagne.

Den er ifølge Anders Beich for ufokuseret og vil ikke ramme den gruppe af mænd, der er længst fra sundhedsvæsenet.

- Der er en risiko for, at brede kampagner som denne bare får dem, der i forvejen går til lægen, til at gå lidt mere til lægen.

- I sidste ende kan det have den konsekvens, at vi reelt får mindre tid til dem, der rent faktisk har brug for det, siger han.

Frem for at skyde med spredehagl burde man ifølge Anders Beich gå mere målrettet efter den gruppe af mænd, som reelt har behov for at gå mere til lægen, end de gør i dag.

- Det er personer med psykosociale udfordringer som ensomhed eller psykiatriske problemer. Dem, der har et netværk, de skal nok komme til lægen, siger han.

Heller ikke den nye kampagnes fokus på mændenes børn imponerer Anders Beich.

- Vi er ikke sikre på, at det der med at skabe bekymringer på andres vegne er en produktiv måde at gøre det på, siger han og fortsætter:

- I dag er vi jo alle sammen meget sygdomsbekymrede, fordi vi vælter os i information om sygdom.

- Og når man så også skal til at være bekymrede på andres vegne, så er der nogen, der kommer til at bære meget bekymring og ansvar, siger han.

Som led i den nye kampagne kan voksne børn deltage i en konkurrence om at få en hjemmedesignet hilsen til deres far blæst op på et reklameskilt nær farens bopæl.

Tanken er, at den personlige hilsen skal minde faren om risikoen for kræft.

/ritzau/