Bøvl med e-boks forsinker vaccine til ældre

I dag bliver der trafik på de nordjyske landeveje, når borgere over 65 år, der får hjemmehjælp, skal afsted til coronavaccination. Den logistiske udfordring er ikke blevet mindre af, at myndighederne i brevet til ældre uden computer opfordrede dem til at gå på nettet og finde det telefonnummer, de skulle ringe til

Hvis ikke der kommer mere styr på tilmeldingsprocessen, frygter seniorkonsulent i Ældre Sagen Rikke Hamfeldt unødig frustration og forsinkelser i vaccineprocessen.
Hvis ikke der kommer mere styr på tilmeldingsprocessen, frygter seniorkonsulent i Ældre Sagen Rikke Hamfeldt unødig frustration og forsinkelser i vaccineprocessen. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix.

Hjørring er en de kommuner, som i dag skal have borgere over 65 år, som modtager hjælp i hjemmet, afsted til et corona-vaccinationscenter.

Nogle vil blive kørt af pårørende, andre hentes af en flotille af taxaer og minibusser, og da nabokommunen Aalborg også skal have sine sårbare ældre vaccineret i dag, har der været kamp om køretøjerne, siger Line Hessellund, der er myndighedschef i Hjørring Kommune:

”Vi har nærmest været lagt ned i forvaltningen for at få det hele på plads. Men nu tror jeg, vi er der, og der bliver en del trafik på landevejene i Nordjylland i dag.”

Over hele landet har det givet udfordringer at informere de sårbare ældre, hvoraf mange ikke bruger den digitale e-boks, om vaccinationerne.

Line Hessellund oplyser således, at der er blevet trukket hårdt på pårørende og hjemmeplejen med hensyn til at tjekke e-boks eller postkasse, få forklaret borgerne, hvad det går ud på og hjælpe dem med at bestille tid og transport.

”Her til morgen er det så vores kommunes tur til at have borgerne klar, når transporten kommer,” siger Line Hessellund, som mener, at læren af denne øvelse må være, at ”denne målgruppe ikke er en, man lige ekspederer med et knips med fingrene,” som hun formulerer det.

Hjørring har 693 borgere med i denne vaccinations-bølge, og hjemmeplejen har måttet omlægge ruter alt efter, hvilke ældre der har vaccinationstid hvor og hvornår.

Ældre Sagen oplyser, at omkring 300.000 borgere over 65 år ikke benytter e-boks.

Har man fravalgt digital post, modtager man i stedet et fysisk brev. Men det løser ikke nødvendigvis sagen i dette tilfælde, for det quickbrev, der er blevet sendt ud til ældre, som ikke er på nettet, var behæftet med en fejl.

Af brevet fremgik det, at hvis man ikke er digital, kan man i stedet ringe og bestille tid til vaccinen – men telefonnummeret på regionernes hjemmeside var ikke oplyst i brevet, så det skulle man ifølge brevet selv gå på nettet for at finde.

I går lagde både Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut sig da også ”fladt ned” og undskyldte, at man opfordrede ældre uden computer til at finde et vigtigt telefonnummer via computeren, og retter nu op på fejlen.

Der er dog også problemer med tidsbestilling for de ældre borgere, som sagtens kan finde ud af at gå på nettet. Det har for eksempel Poul Henning Jensen, som er 79 år og bor i Frederikssund, erfaret.

Han er træt af, at der tales så meget om, at det er de ældre, som ikke kan finde ud af bestille tid elektronisk, når det lige så ofte er det elektroniske bestillingssystem, der ikke slår til.

”Min hustru er alvorligt syg og fik brev den 12. januar om, at hun skal bestille tid til coronavaccination. Det har vi så forsøgt at gøre i dagevis, men når vi finder en tid og trykker ’bekræft’, får vi at vide, at nu er den taget af en anden. Jeg tror, der er rigtigt mange inde på samme tid, så selvom man sagtens kan finde ud af at bestille over nettet, bliver man enten smidt af eller oplever, at den tid, man har fundet, ikke er ledig alligevel,” siger han.

Hvis ikke der kommer mere styr på tilmeldingsprocessen, frygter seniorkonsulent i Ældre Sagen Rikke Hamfeldt unødig frustration og forsinkelser i vaccineprocessen.

”I den forbindelse kan jeg også blive bekymret for den næste gruppe i vaccineplanen, nemlig borgere over 85 år, som ikke modtager hjemmehjælp. De har ikke meget kontakt med kommunen, og oplever de problemer med selv at bestille en tid til vaccination, håber jeg, at pårørende, frivillige eller en flink nabo vil hjælpe,” siger hun og tilføjer: ”Mens de husker at holde afstand”.

Bøvlet med e-boks, NemID og tidsbestilling har faktisk allerede forsinket vaccinationsindsatsen, melder flere regioner.

Således vurderer Region Midtjylland, at regionen nu er en uge bagud af den grund. Og et eksempel fra Randers i går viste, at mens der var afsat tider til 252 ældre borgere, havde kun 131 meldt deres ankomst.