Bosted for syge børn kræver forklaring fra HelpDanmark

Danskere, som vil støtte syge børn, føler sig snydt af virksomheden HelpDanmark. Det er uacceptabelt, mener lederen af bostedet for de syge børn

Kaffeblandingen i posen er baseret på brasiliansk kaffe og er af den ordinære kvalitet, som der bliver solgt mest af i landet. Chokoladen er af en kvalitet, som også kan findes bag lågerne i chokolade-julekalendere. Logo og tryk på emballagen er lavet i et 4-farvet tryk, som er blandt de billigst mulige. Sådan lyder vurderingen fra en kaffeekspert og en chokoladeekspert, som har testet varerne for Kristeligt Dagblad. Ifølge HelpDanmarks hjemmeside er chokoladen af en ”rigtig lækker kvalitet”, og kaffen er ”fra de bedste kaffedistrikter”. –
Kaffeblandingen i posen er baseret på brasiliansk kaffe og er af den ordinære kvalitet, som der bliver solgt mest af i landet. Chokoladen er af en kvalitet, som også kan findes bag lågerne i chokolade-julekalendere. Logo og tryk på emballagen er lavet i et 4-farvet tryk, som er blandt de billigst mulige. Sådan lyder vurderingen fra en kaffeekspert og en chokoladeekspert, som har testet varerne for Kristeligt Dagblad. Ifølge HelpDanmarks hjemmeside er chokoladen af en ”rigtig lækker kvalitet”, og kaffen er ”fra de bedste kaffedistrikter”. –. Foto: Mette Frandsen.

Oplysningerne om utilfredse kunder og høje indtægter til den private virksomhed HelpDanmark får Karen Bjørløw Jacobsen, daglig leder af Rigshospitalets Ronald McDonald Hus for syge børn, til at reagere. På baggrund af kundernes kritik vil hun kontakte HelpDanmark og bede om en forklaring.

Jeg er overrasket over oplysningerne. Det lyder voldsomt, hvis HelpDanmark sælger en vare for fire gange mere, end hvad den koster andre steder. Det vil jeg nu tage en samtale med HelpDanmark om, siger hun.

Huset ligger i sammenhæng med Rigshospitalet og tilbyder alvorligt syge børn og deres pårørende overnatning og støtte. Huset tager sig blandt andet af familier med for tidligt fødte børn, børn med hjertefejl, børn med kræft og børn, som skal have en lever- eller nyretransplantation.

Der hviler et stor etisk ansvar på HelpDanmarks skuldre, når det bruger husets logo og navn til at tjene penge. Og det forpligter.

Vi kan ikke acceptere, at virksomheder og private personer, som gerne vil støtte vores arbejde med de syge børn og deres familier, føler sig snydt, siger Karen Bjørløw Jacobsen.

Hun understreger, at hun indtil videre har været tilfreds med aftalen med HelpDanmark, som betyder, at 10 procent af salgsprisen skal gå til Ronald McDonald Hus. Men aftalen tager ikke højde for, om virksomheden sælger produktet til en meget høj overpris og derved får en meget høj indtægt til sig selv.

Det er helt nyt for mig, at HelpDanmark tager en så voldsom overpris. Jeg har simpelthen ikke hørt om det før. Jeg forstår udmærket godt, at når man bliver ringet op, går man i udgangspunktet ud fra, at kvalitet og mængde svarer nogenlunde til prisen, siger hun.

HelpDanmark tager fire gange så meget for kaffen, som supermarkeder ville tage for en kaffe af tilsvarende kvalitet, erkender den administrerende direktør i HelpDanmark, Lars Fich. Den markant højere pris skyldes ifølge direktøren, at det er meget dyrt at få sat logo på kaffeposen.

Om de utilfredse kunder kan koste HelpDanmark samarbejdet med Ronald McDonald Hus er ifølge Karen Bjørløw Jacobsen op til husets bestyrelse at overveje.

Jeg vil først tale med HelpDanmark, og derefter vil jeg drøfte situationen med bestyrelsen.

hall@kristeligt-dagblad.dk