Cyklistforbundets direktør: Danmark har kæmpe udfordringer med cyklismen

Regeringen har afsat 135 millioner kroner til cykelstier over hele landet. Men pengene forslår som en skrædder i helvede, mener Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.

Emil Helms/Ritzau Scanpix
Emil Helms/Ritzau Scanpix.

”Det kan ikke siges nok, hvor godt det er for klimaet og folkesundheden, når flere stiger ud af bilen og hopper på cyklen”, mente transportminister Benny Engelbrecht i går om en aftale, regeringen har indgået med De Radikale, SF og Enhedslisten, og som har til hensigt at prioritere cyklisterne.

I alt 135 millioner kroner er udmøntet til cykelstier i hele landet og yderligere 13 millioner til projekter, der skal bidrage med ny viden om cykelområdet. Men det er langt fra nok til at omstille samfundet til mere cykelkultur, mener Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.

Hvorfor er aftalen ikke vidtgående nok?

Jeg er altid glad, når der kommer nye cykelstier. Når det er sagt, forslår det som en skrædder i helvede, for der har været en kæmpe ansøgningsbunke til disse midler. I alt 232 ansøgninger, der har bedt om samlet en milliard kroner i tilskud. Med aftalen er 39 projekter blevet godkendt til en samlet sum på 135 millioner kroner. Behovet og investeringslysten er rigtig stor ude i kommunerne, som har ansvaret for langt det meste af cykelinfrastrukturen i Danmark. Men de har brug for statens tilskud til at føre projekterne ud i livet.

Transportministeren mener, at regeringen med aftalen prioriterer cyklisterne. Tager han munden for fuld?

Jeg synes faktisk, transportministeren er god til at tale om alle de gode ting, vi som samfund får ud af at vælge cyklen til. Han går op i cykelsagen og omtaler sig selv som ’cykelministeren’ på Twitter. Når det er sagt, har vi kæmpe udfordringer, hvad angår cyklismen. Vi har oplevet et markant fald i antallet af børn og unge, der cykler. De sidste 10 år er det antal kilometer, som 10-17-årige cykler pr. dag, faldet med 24,5 procent.

Hvorfor cykler de unge mindre?

Jeg tror, skolelukninger har betydning, og også at der er en stor utryghed fra forældre over at lade deres børn sætte sig op på cyklen. Men vi skal være klar over, at Danmark ifølge WHO ligger helt i bund, hvad angår børns fysiske aktivitet. Det er vi nødt til at have politisk fokus på, og selvom cyklen ikke er den eneste vej til bevægelse, er den dog en meget tilgængelig vej.

Cyklistforbundet har med aftalen fået 1,4 millioner kroner til ”etablering af gode cykelvaner i ungdomsårene”?

Ja. Jeg kan ikke love, at vi kan løse hele problemet for de penge. Men vi kan dog kaste lys over, hvorfor unge mennesker vælger cyklen fra. Vi har også netop startet Alle Børn Cykler Alliancen med en række kommuner og regioner.

Hvordan prioriteres cyklismen politisk i forhold til privatbilismen?

Vi skal op i et andet investeringsniveau, hvis vi for alvor skal integrere cyklen og ikke mindst elcyklen og speedcyklen i en del af den grønne omstilling af vores transportsektor. Jeg ved godt, man ikke kan cykle alle steder hen. Men man kan sagtens tænke mere innovativt i forhold til, hvordan man transporterer sig, og for eksempel kombinerer de forskellige transportmidler.

Hvor langt vil du selv cykle for at komme på arbejde?

Jeg er en lettere overvægtig 57-årig mand. På min elcykel er 15 kilometer ingenting, og jeg cykler gerne op til 20 kilometer for at komme et sted hen.

Hvor mange cykler har du?

Jeg har to elcykler, en semi-ladcykel, en såkaldt Long John, og en foldecykel. Og så har jeg en racercykel, jeg aldrig bruger.

Hvilken cykelsti er din yndlings?

Jeg var teknik- og miljøminister i København og tog mange sværdslag, da vi lukkede Nørrebrogade for gennemkørende biltrafik. Hver gang jeg cykler der, tænker jeg: ’Det var det værd’.