Da de købte huset ved skoven, var nærheden til motorvejen en fordel. I dag er Nyborg blevet støjens højborg

Da Niels-Jørgen Hoffmann flyttede til Nyborg, var både færgen og motorvejen en attraktion. Siden har pensionisten været med til at opføre tre støjvolde

For enden af Fjordvej i Nyborg ligger et af Niels Bjørkboms absolutte yndlingssteder. Når han har løbet en tur, slutter han ofte af med en dukkert her i fjorden, men alt fra løberuten til ophold i haven afstemmer han med vindretningen. Er vinden i øst skæmmer trafikstøjen hans have og det smukke nærmiljø.
For enden af Fjordvej i Nyborg ligger et af Niels Bjørkboms absolutte yndlingssteder. Når han har løbet en tur, slutter han ofte af med en dukkert her i fjorden, men alt fra løberuten til ophold i haven afstemmer han med vindretningen. Er vinden i øst skæmmer trafikstøjen hans have og det smukke nærmiljø. Foto: Kristoffer Juel Poulsen.

Niels-Jørgen Hoffmann er ude i haven. Med en grensaks sørger han for, at en buksbom får den rette runding og fremstår lige så trimmet som alt andet i haven i Skovparken i Nyborg. Det er, som om saksens lyd forsvinder i den konstante susen af biler, der står i kontrast til parcelhushaven indrettet med flere hyggekroge.

Niels-Jørgen Hoffmann fastslår, at dagens susen ikke er værd at tale om. I dag er en af de stille dage i en støjplaget by. Motorvejsstøjen tæt på bykernen placerer den fynske købstad på listen over de mest støjplagede byer i Danmark, og derfor har Niels-Jørgen Hoffmann gjort det til en vane at tjekke vindretningen, inden han laver havearbejde eller sætter sig med kaffen på terrassen. I dag er vinden i nordvest, og det er noget af det nærmeste, man kommer en stille dag i parcelhushaven i Skovparken, så han henter kolde dåser med sodavand og udpeger et sted i skyggen, hvor man sidder godt.

”Klik,” siger det, da han åbner dåsen. Og lidt efter synger solsorten.

At både klikket og fuglenes fløjten kan høres, er værd at bemærke i en have, hvor støjen nogle dage tynger, som stod man under en tændt emhætte.

Når man taler om støj i Nyborg, taler man om motorvejsstøj. I tre årtier har den 71-årige pensionerede bankmand arbejdet for at sikre mere stilhed til Nyborg. At dømme efter de grafer med støjmålinger, han præsenterer, er der tale om et stykke sisyfosarbejde: Trafikstøjen er et voksende problem i den fynske provinsby. Nogle steder er der et støjniveau på 70 decibel, som overstiger de danske anbefalinger. Her i Hoffmanns have viser de officielle støjmålinger, at det gennemsnitlige støjniveau overstiger Verdenssundhedsorganisationen WHO’s anbefalinger, men ikke de danske anbefalinger.

Inde på Niels-Jørgen Hoffmanns kontor står ringbind på række med blandt andet skrivelser om arbejdet med opførelsen af tre støjvolde ude ved motorvejen ikke langt fra hjemmet. Den første vold var tre meter, men inden den blev færdig, var støjen vokset, og der blev lavet en syv meter høj vold, og senest er støjvolden blevet udvidet og forhøjet. 8000 kvadratmeter jord. Og jo; det har givet en væsentlig støjreduktion for husene tættest på volden, men Niels-Jørgen Hoffmann tager stadig bestik af vinden.

Men hvorfor beklage sig, når man har valgt at lade drømmehuset opføre ved en motorvej, kunne man spørge? Spørgsmålet får Niels-Jørgen Hoffmann til at fortælle om den sommerdag for snart 50 år siden, hvor han og ægtefællen kom til Skovparken og faldt for grunden i kvarteret mellem Juelsbergskoven og Teglværksskoven. Her var store grønne fælles arealer, og stranden var ikke langt væk. Det var i guldalderen for parcelhusudstykninger, og i Berlingske Tidende kunne man læse, at udstykningen i Nyborg blev anset som værende Danmarks bedst gennemtænkte. Den byggegrund, parret købte, havde endnu en fordel: Man kunne se motorvejen. Da huset stod færdigt i 1973, kunne de sidde i den nye stue og se lysene fra billygterne på motorvejen.

”Ejendomsmægleren beskrev nærheden til motorvejen som et plus, og sådan oplevede vi det også. En gang i timen var der et færgetræk, og siden blev det til to gange i timen fra klokken 6 til midnat, og vi syntes, det var både fint og hyggeligt at kunne følge med i trafikken til og fra færgen. Dengang hævede det prisen på grundene, at man kunne se motorvejen, mens det i dag gør det svært at sælge husene,” fortæller han.

Niels-Jørgen Hoffmann er vokset op i Svendborg og husker et Fyn uden motorveje. Han mindes, at forældrene tog på tur til Nyborg, så familien kunne følge med, da der blev anlagt motorvej fra havnen i Knudshoved til Hjulby nordvest for Nyborg. I 1957 blev de otte kilometer motorvej, som bugter sig gennem købstaden med den gamle kongeborg, indviet som blot den anden danske motorvej året efter Hørsholmvejen, der er Danmarks ældste motorvej. At færgeforbindelsen nogle årtier senere skulle erstattes af Storebæltsbroen, var der næppe nogen, som havde forestillet sig.

I 1998 blev Storebæltsbroen indviet, og trafikstøjen i Skovparken og Nyborg som helhed gik ind i en helt ny fase. De første år kørte der 3,7 millioner biler og lastbiler over broen. I dag er tallet steget til godt 13 millioner eller godt 35.000 køretøjer i døgnet, og når køretøjerne når Nyborg, fortsætter de på den bynære motorvej.

Lastbiltrafikken om natten er en særlig gene – ikke mindst de nætter, hvor vinden er i sydvest. Når motorvejen har passeret Skovparken, så kommer den ind i Juelsbergskoven, hvor vejen stiger. At motorvejen stiger 11 meter, bemærker man måske ikke som bilist, men det kan høres i parcelhuskvarteret. Niels-Jørgen Hoffmann beskriver en generende brummen fra lastbilernes motorer, som harmonerer dårligt med nattero.

”I skoven er trafikken over støjvoldens niveau, og når vinden kommer fra sydvest, får vi støjen ind over.”

Kort før sommerferien vedtog et flertal i Folketinget en ny infrastrukturaftale, hvor trafikstøj også er et tema. Her kan man læse, at der skal opstilles støjstærekasser ved bynære motorveje. I første omgang på motorringvej 3 ved København, og siden er det tanken, at Nyborg også får støjstærekasser. Kasserne skal registrere trafikstøjen. Når den bliver for høj, bliver fartgrænsen sænket på de elektroniske skilte, og håbet er, at det skal lette på støjgenerne.

Støjstærekasser løser ikke Nyborgs støjproblem, hvis man spørger ingeniør Niels Bjørkbom. Han har stiftet Foreningen mod motorvejsstøj i Nyborg og har de seneste år forsøgt at gøre beslutningstagere opmærksomme på Nyborgs støjproblemer.

Niels Bjørkbom blev født i Nyborg i 1962 og har boet det meste af sit liv i byen, men der skal mere end støjstærekasser til, hvis han ikke skal sætte sit hus til salg. For nok er byen naturskøn, men støjen skæmmer. Han har sat avisen stævne ved et naturskønt område nær Hotel Nyborg Strand, hvor motorvejens larm i dag er som en dyne. På vej mod hans hjem udpeger han banerne, hvor han spillede tennis. Han stoppede med at spille her, fordi støjen fra motorvejen irriterede.

”I Nyborg har vi gode faciliteter, og ikke mindst har vi en varieret og bynær natur, men du slapper ikke af, når du kan høre trafiklarm. Jeg tjekker altid vindretningen, inden jeg skal ud.”

Selv bor han i en murermestervilla på Fjordvej. Vejens huse blev i sin tid opført til lokomotivførerne, og der er noget stateligt over vejen, som fører ned til fjorden med bådebro og mulighed for en dukkert. Kommer vinden fra øst, afstår Niels Bjørkbom fra at bruge det grønne nærmiljø, for så hviler der en tung støj over idyllen. Og uanset hvor varm sommeren måtte blive, så er vinduerne i huset på Fjordvej lukkede.

Når man taler om Nyborg som støjens højborg, falder snakken ofte på lastbilstrafikken. En tommelfingerregel siger, at en lastbil støjer lige så meget som 10 personbiler. Godt 1,5 millioner lastbiler krydser broen i løbet af et år.

”Ingen virksomhed ville få lov at støje så meget, som motorvejen gør,” siger Niels Bjørkbom og henviser til, at virksomheder ikke må støje mere end 35 decibel om natten.

I Nyborg er de fleste borgere påvirket af støj døgnet rundt på 40 til 50 decibel.

”Sådan en nat, hvor vinden er i nordøst, kan du rigtig høre, hvordan lastbils-trækkene kommer og afgiver en tung støj, der spredes med vinden. Person-bilstrafikken er begrænset om natten, men lastbilerne kører over broen døgnet rundt.”

Niels Bjørkbom tror på, at det kan blive anderledes. Han efterlyser støjskærme og støjdæmpende asfalt på motorvejen ved Nyborg og vigtigst: at farten bliver sat ned på motorvejen i de fem kilometer, hvor den bugter sig gennem byen.

I øjeblikket gennemfører man et forsøg ved København med nedsat fart på en motorvejsstrækning for at begrænse støjen. Skal noget tilsvarende ske ved Nyborg, kræver det en politisk beslutning, og Niels Bjørkbom har endnu ikke mødt en politiker, som vil være med til at gøre noget tilsvarende. Ingeniøren bliver typisk mødt med et argument om, at det er samfundsmæssigt dyrt, hvis trafikken glider langsommere.

Han har regnet på, hvad der vil ske med støjen, hvis man nedsætter hastigheden for personbiler til 90 kilometer i timen og for lastbiler til 60 kilometer i timen på de fem kilometer gennem Nyborg. Han foreslår, at man som et forsøg nedsætter farten alle dage fra klokken 18 til klokken 7 næste morgen samt i weekender. Han drømmer om at kunne sove med åbne vinduer og om at kunne gå ud uden at skulle tjekke vindretning:

”En hastighedsnedsættelse vil være en kæmpe lettelse for folk i Nyborg, fordi det vil nedbringe støjen. Som bilist vil man skulle bruge et minut længere på at køre fra København til Odense, men hvad betyder det i det store perspektiv?”

k.dk/støj