Prøv avisen

Danmarks sidste posthus stopper for salg af frimærker

Ejer af City Vin, Hassham Farrukh Khiljee, er glad for de mange kunder, han har fået, efter at posthuset i Pilestræde ikke længere sælger porto. Foto: Michella Ermark

Det er ikke længere muligt at købe frimærker, pakkelabels og frankering på Danmarks sidste traditionelle posthus

Allerede før kunderne når til skranken på posthuset i Pilestræde i København, kan de læse, at det ikke længere er muligt at købe porto derinde. Ved indgangen til landets sidste traditionelle posthus hænger blå A4-ark med budskabet om, at det fra den 1. februar kun er muligt at hente og sende pakker på posthuset. For køb af porto henviser de i stedet til PostNords app, PostNords hjemmeside eller kiosken City Vin, der ligger godt 100 meter derfra på Landemærket.

Retail-chef Helle Nielsen fra PostNord fortæller, at posthuset i Pilestræde på længere sigt skal være et selvbetjent sted, hvor man også vil kunne købe frimærker. Hun er glad for, at posthusene i dag ligger hos eksterne partnere.

”Vi vil meget gerne også flytte posthuset i Pilestræde til en ekstern partner, men det er endnu ikke lykkedes os at finde en. Allerede for 20 år siden lå der flere posthuse hos samarbejdspartnere end i vores egen drift, så det er ikke noget nyt. Samarbejdet giver vores kunder flere steder at hente og sende post, og det giver længere åbningstider,” siger Helle Nielsen.

Hos City Vin har ejer Hassham Farrukh Khiljee fået travlt med at ekspedere de kunder, der må opgive at købe porto på posthuset.

”Jeg tror, at de (PostNord, red.) skal spare nogle penge. Danskerne sender jo ikke så mange breve mere,” siger Hassham Farrukh Khiljee. Det har været muligt at købe frimærker og anden porto hos ham siden den 13. december sidste år, men han har først rigtig fået travlt efter den 1. februar. Hassham Farrukh Khiljee har før drevet et posthus, og han er glad for, at PostNord har givet ham det ansvar at håndtere post.

”Det betyder noget økonomisk for os, og jeg er glad for, at der er kommet tryk på butikken. Jeg tror, det er pakkepost, der giver liv til alle kioskerne, ellers tror jeg, at over halvdelen var lukkede,” siger Hassham Farrukh Khiljee.

Mange af de kunder, der kommer ind i kiosken, har breve eller pakker under armen. Nogle af dem kommer direkte fra posthuset i Pilestræde. En af de kunder, der måtte gå forgæves og som derfor ender hos City Vin, er Karl-Emil Aagaard Mathiasen. Han ser ikke et problem i, at man ikke længere kan købe porto på Danmarks sidste traditionelle posthus.

”Lige nu fungerer det fint. Jeg ved ikke, hvorfor de (PostNord, red.) har gjort det. Jeg tænker, det er for at effektivisere, at skære så meget væk som muligt. Det skal man vel bare vænne sig til,” siger han.

Helle Nielsen pointerer, at hvis ikke de eksterne samarbejdspartnere allerede har styr på deres rolle som posthus, så får de det hurtigt.

”Når vi får nye samarbejdspartnere er der en indkøringsperiode, hvor de skal lære postprodukterne ordentligt at kende. Lige nu er aftalen med personalet på posthuset i Pilestræde, at de hjælper vores nye partnere i City Vin, hvis der er behov for det. Vi er glade for samarbejdet med City Vin,” siger hun.

Du kan stadig indlevere og afhente post på posthuset i Pilestræde, men hvis du skal sende breve eller pakker derfra, skal du huske at købe porto inden. Ændringerne betyder, at alle posthuse nu ligger ude hos PostNords samarbejdspartnere.

Opslag om, at man ikke længere kan købe frimærker i posthuset i Pilestræde. – Fotos: Michella Ermark. Foto: Michella Ermark