Borgere føler sig kimet ned af Danmarks Statistik

Ole Møller modtog i løbet af en weekend 14 opringninger fra Danmarks Statistik, selvom han havde frabedt sig at blive kontaktet. Og han er langt fra den eneste. Kontorchef i Danmarks Statistik beklager

En borger er blandt andre blevet ringet op af Danmarks Statistik mere end 14 gange på en weekend. Arkivfoto.
En borger er blandt andre blevet ringet op af Danmarks Statistik mere end 14 gange på en weekend. Arkivfoto. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix.

Den 4. januar skrev 71-årige Ole Møller en klage til Danmarks Statistik. ”Telefonterror” stod der i mailens emnefelt, hvorefter han uddybede, hvordan han gentagne gange var blevet kontaktet af analyseinstituttet Epinion på vegne af Danmarks Statistik. Og en gennemgang af brugeranmeldelser på hjemmesiden Trustpilot, hvor man kan dele sine erfaringer med konkrete virksomheder, viser, at Ole Møller ikke er alene om sin oplevelse.

Eksempelvis skriver Henrik Sander, at Danmarks Statistik ”sender e-post til min kone med et spørgeskema, som hun ikke har lyst til at deltage i. Så ringer de til hende, og hun forklarer, at hun ikke vil deltage. Så ringer de til mig for at få fat i hende. Nu sender de sms’er til mig adresseret til hende, efter jeg har blokeret deres nummer.”

Oplevelsen deles af Helene Branderup, der skriver, at der er ”ingen mulighed for at takke nej (til at være med i undersøgelser, red.). Derimod bliver man kimet ned, hvis man ignorerer deres breve, og når man så ikke tager telefonen, så ringer de til ens mand.”

Tilsvarende skriver en bruger ved navn Christina, at ”det er simpelthen uforståeligt, at de har lov at chikanere mennesker i en uendelighed på den måde. Hvis man ikke svarer, ringer de. Hvis man blokerer telefonnummer, ringer de bare fra et nyt. Siger man tydeligt nej, nej og atter nej, ringer de igen – også til ægtefælle. Morgen, middag og aften, i hverdag og i weekend – uendeligt.”

Ordlyden fortsætter i de øvrige kommentarer, hvorfor 95 procent af brugerne giver Danmarks Statistik anmeldelsen ”dårlig”, den laveste vurdering på Trustpilots skala, der går fra ”fremragende”, ”god”, ”middel”, ”under middel” til ”dårlig”.

Pensionist Ole Møller husker den første gang, han blev kontaktet af Epinion på vegne af Danmarks Statistik. Det drejede sig om en undersøgelse af danskernes sexvaner, som han accepterede at deltage i. Efterfølgende fulgte Danmarks Statistik op med flere spørgeskemaundersøgelser. Senest i efteråret, hvor Ole Møller var blevet udvalgt til en rundspørge om arbejdskraft. På dette tidspunkt var det ni år siden, han havde forladt arbejdsmarkedet, og Ole Møller undrede sig derfor over, hvorfor hans svar skulle være relevant. Det viste sig, at han blot kunne svare på ”to-tre procent” af spørgsmålene, og han noterede efterfølgende, at han ikke ønskede, at Danmarks Statistik skulle henvende sig fremover.

Sådan gik det ikke. Efter nytår blev Ole Møller kontaktet med en opfølgende undersøgelse om arbejdskraft, men modsat tidligere valgte han at ignorere den skriftlige henvendelse. Et par dage efter begyndte hans mobiltelefon at kime fra forskellige numre – 14 opkald blev det til alene i weekenden.

Det blev dråben for Ole Møller, der til sidst sendte mailen med emnefeltet ”Telefonterror”. Kort efter modtog han et svar fra kontorchef i Danmarks Statistik Sven Egmose, der beklagede forløbet, men samtidig understregede, at Ole Møller ikke ville blive kontaktet yderligere. To dage senere var den imidlertid gal igen. Denne gang ved opringninger og sms’er, hvorfor Ole Møller på ny henvendte sig til kontorchefen, der undskyldte og på ny lovede, at det ikke ville gentage sig.

Til Kristeligt Dagblad kalder Ole Møller forløbet for ”uhørt og grænseoverskridende”:

”Forestil dig en weekend, hvor din telefon ringer ustandseligt. Så trykker jeg afbryd, men så går der ikke mere end 10 minutter, så ringer de igen og så endda fra tre forskellige numre for at narre mig til at tage den. Det er jo ren terrorisme,” siger han og fortsætter:

”Jeg var ved at gå helt op i limningen. Nu har jeg gjort det sådan, at alle numre, jeg ikke kender, bliver blokeret automatisk – og det er jo irriterende, at man som borger skal lave sådan en foranstaltning, fordi man ikke vil kontaktes af en offentlig institution.”

Hos Danmarks Statistik beklager kontorchef Sven Egmose forløbet.

”Vi har en aftale med Epinion om, at de skal forsøge at få svar fra så mange som muligt, så statistikkerne bliver troværdige, men vi har også en aftale med dem om, at de skal gøre det på en rimelig måde. Og det her tilfælde er udover det rimelige,” siger han og understreger, at han personligt har gjort Epinion opmærksomme på, at firmaet fremover skal begrænse antallet af henvendelser til et rimeligt niveau.

Hvad er et rimeligt niveau?

”Der findes ikke en specifikt grænse, men det er noget, vi aftaler med dem løbende – men det her eksempel ligger i hvert fald over, hvad der er rimeligt. Grundlæggende gennemfører Danmarks Statistik frivillige undersøgelse, og derfor skal man kunne blive undtaget, hvis ikke man ønsker at svare.”

Sven Egmose understreger samtidig, at det kun er undersøgelser af personer og husstande, som eksempelvis arbejdskraftundersøgelsen, det er frivilligt at deltage i. For de fleste undersøgelser, der omfatter virksomheder, er det obligatorisk at svare.