Dansk nostalgi på den grønne bølge: Ikoniske Nimbus relanceres som el-motorcykel

Den har ikke været produceret i over 60 år, men mange husker stadig den eneste seriefabrikerede danske motorcykel nogensinde: Nimbus

67-årige Claus Støvlbæk Clausen har sat sig for at genoplive den ikoniske Nimbus-motorcykel.
67-årige Claus Støvlbæk Clausen har sat sig for at genoplive den ikoniske Nimbus-motorcykel. Foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix.

Nostalgi og grøn energi er hovedingredienserne i det projektet, som skal genskabe den ikoniske danske motorcykel Nimbus i en elektrisk udgave.

Ideen fik 67-årige iværksætter og tidligere landmand Claus Støvlbæk Clausen under bruseren for nogle år siden. Og efter at have skaffet rettighederne, grundlagde han Nimbus Motorcycles Danmark A/S. Nu håber organisationen at have de første el-Nimbus på gaden i løbet af 2023.

”Jeg har altid elsket kvalitet og design, og med den alder jeg har, er der også kommet nostalgi ind over, så en dag under bruseren fik jeg den ide, at vi skal have Nimbusmotorcyklen tilbage. Og som tiden er nu, skal den naturligvis køre på el,” siger stifter og administrerende direktør Claus Støvlbæk Clausen, der er vokset op på en gård på Djursland, ”hvor vi kørte motorcykel, fra vi var 14 år.”

Det var firmaet Fisker og Nielsen (dem med Nilfisk støvsugeren), der fra 1919 til 1959 producerede Nimbus-motorcyklen. Første model var det såkaldte ”Kakkelovnsrør”, som blev fremstillet i Type A og B - navnet hentyder til, at benzintanken ligner et – ja, kakkelovnsrør. Og i 1934 introduceredes Type C, der blev kaldt ”Humlebien” (og brumlebassen), fordi motoren angiveligt lød som en sådan. Det er sidstnævnte model, der relanceres med el-motor.

I Nimbus’ storhedstid kørte både postvæsenet (helt op til 1976) og militæret på dem. Og da tyskerne invaderede Danmark i 1940, blev de mødt af danske soldater på Nimbus-motorcykler med påmonterede maskinkanoner. Senere udmøntede samarbejdspolitikken, at danske frikorpssoldater i 1941 fik overdraget 70 Nimbus, men det kan motorcyklen jo ikke gøre for. 

Udsnit af Nimbus' nye design: Industriel designer Simon Sneftrup
Udsnit af Nimbus' nye design: Industriel designer Simon Sneftrup Foto: Industriel designer Simon Sneftrup

Også dansk politi var i mange år storkunde, men udfasede Nimbus sidst i 1950’erne, fordi den danske motorcykel med sin absolutte topfart af 120 kilometer (og det kun på korte strækninger) ikke kunne indhente moderne biler.

Kulturhistorisk nåede Nimbus et højdepunkt, da den i 1948 fik hovedrollen i Johannes V. Jensen og Carl Th. Dreyers kortfilm ”De nåede færgen”.

Så der er nok at leve op til, erkender Claus Støvlbæk Clausen, som oplyser, at 72 danskere har forudbetalt på en el-Nimbus, at endnu flere står på venteliste, at der er solgt aktier for 3,2 millioner kroner i projektet og at han selv skal have en med sidevogn, så der er plads til børnebørnene.

Det salgsfremstød, der har virket bedst, var i øvrigt en helsidesannonce i avisen Information.

”Der er mange pensionerede akademikere, der kan huske Nimbus og som gerne vil være med på det her med bærdygtighed,” siger Claus Støvlbæk Clausen, som regner med, at el-nimbussens tophastigheden vil ligge på mellem 140 og 150 kilometer i timen.

”Det bliver ikke en racer, men en familiemotorcykel,” siger han.

Køretøjets visuelle udtryk står industriel designer Simon Sneftrup for, men han vil endnu ikke vise hele tegninger af, hvordan den nye Nimbus er tilpasset moderne tider.

I alt blev der produceret omkring 12.000 Nimbus motorcykler i årene mellem 1919 og 1959, en del af dem var udstyret med sidevogn. I dag er der stadig cirka 4.300 indregistrerede og køreklare Nimbus motorcykler i Danmark. Og på Industrimuseet i Horsens ligger Danmarks Nimbus Tourings Motorcykle-Museum.