Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Danske elever er gode til at læse og regne

De danske unge klarer sig dårligere i naturfag, når der sammenlignes med tal fra 2015. (Arkivfoto). Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Selv om det går godt med regning og læsning i folkeskolen, halter vi bagud i naturfagene, viser Pisa-undersøgelse. Vi er udfordret, mener undervisningsminister.

Pigerne er bedre til at regne end drengene. De danske skoleelever er lige så gode til at læse som i Norge og Sverige. Men i naturfag halter de danske unge bagud.

Den seneste Pisa-undersøgelse har talt. 600.000 skoleelever fra 79 lande har fået testet deres færdigheder inden for læsning, matematik og naturfag.

I Danmark viser resultatet, at de danske skoleelever ligger over gennemsnittet i læsning og matematik, når der sammenlignes med andre lande.

Men undersøgelsen afslører også, at de danske unge klarer sig dårligere i naturfag sammenlignet med tal fra 2015.

- Det er positivt, at danske elever nu for anden gang i træk ligger over OECD-gennemsnittet i alle tre domæner, siger Vibeke Tornhøj Christensen, seniorforsker i Vive og projektleder for Pisa i Danmark, i en skriftlig kommentar.

- Dog lægger tilbagegangen i naturfag naturligt op til at se på, hvordan man bedst varetager naturfag i den danske undervisning, siger hun.

Pisa-undersøgelsen offentliggøres hvert tredje år, hvor skoleelevers resultater i alle OECD-medlemslande samt en række "partnerlande" sammenlignes.

I Danmark har 7657 elever på 15-år fordelt på 344 skoler deltaget.

I læsning scorer de danske elever 501 point, mens de i matematik scorer 509 point. OECD-gennemsnittet i begge færdigheder er på henholdsvis 487 og 489 point.

I naturfag, der dækker over fysik, kemi, biologi og geograf, er OECD-gennemsnittet på 489, og der scorer de danske skoleelever knap fire point højere.

Undersøgelsen viser desuden, at de danske piger er blevet bedre til at regne, mens der er sket en tilbagegang hos drengene. Det er ifølge undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) bekymrende.

- Det er en kønsproblematik, og det tyder på, at vi har en udfordring med at rumme drenge i den danske folkeskole, fordi de ser ud til at miste motivationen, siger hun.

- Der er især alt for mange drenge, der halter bagefter. Det dur ikke. Desværre tror jeg ikke, at der er nogen snuptagsløsning, siger ministeren.

Hun peger samtidig på, at der er behov for at belyse problemet bedre, så færre elever forlader skolen uden at kunne læse, regne og dermed klare sig bedre i naturfag.

- Man skal passe på med at reagere for hurtigt. Det kan godt være, at det virker handlekraftigt, men så får man ikke løst problemet, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun fremhæver, at regeringen i forhold til læsning allerede er kommet med et udspil, når det gælder ordblindhed. Her skal det sikres, at det bliver opsporet tidligere.

/ritzau/