Danske hospicer skal deltage i global kampagne

Koncerter, landsindsamling og lotteri skal skabe opmrksomhed om hospicer

Ved at deltage i kampagnen vil de danske hospicer sætte fokus på forholdene for døende. (Arkivfoto: Scanpix)
Ved at deltage i kampagnen vil de danske hospicer sætte fokus på forholdene for døende. (Arkivfoto: Scanpix).

Danmark fr nu i lighed med 40 andre lande en national hospicedag. I oktober nste r vil Hospice Forum - en paraplyorganisation for hos-picer i Danmark - stte fokus p forholdene for dende i Danmark ved en eller flere folkelige koncerter, landsindsamling og lotteri.

- Formlet er frst og fremmest at skabe fokus p hospiceomrdet, for jeg tror ikke, at vi kan skaffe nok penge til ligefrem at bygge nye hospicer. Men vi forventer at rejse flere millioner kroner, der kan bruges p de eksisterende hospicer, siger formand for Hospice Forum, Ole Bang.

Optimismen bygger han p erfaringerne fra sidst, der blev holdt en international hospicedag, Vocies for Hospices, hvor der i 40 lande blev samlet i alt 18 millioner kroner ind.

- Vi synes, at tiden er moden til at knytte Danmark til den internationale dag, og vi vil nu rette henvendelse til kunstnere og tv-stationer for at se, hvem vi kan f til at stille op, siger Ole Bang.

Konkurrence

Konkurrencen fra velgrende organisationer om danskernes opmrksomhed er voksende. Til maj arrangerer Red Barnet en stor koncert i Parken i anledning af det kongelige bryllup, senere p sommeren flger de traditionelle Grnne Koncerter, der er arrangeret af Muskelsvindfonden, og dertil kommer et utal af lokale arrangementer, landsindsamlinger og nationale dage, hvor der sttes fokus p alt fra sukkersyge blandt brn til hjertesygdomme.

- Forudstningen for at lave en mrkedag er, at folk kender til sagen, og der kan hospicebevgelsen mske have et problem, da der stadig ikke er ret mange i Danmark, der ved, hvad et hospice er, siger Stig Fog, der er tidligere indsamlingschef i Folkekirkens Ndhjlp og i dag er generalsekretr i Dansk Ungdoms Fllesrd (DUF).

Han rder Hospice Forum til at tnke kreativt og ikke blot kopiere de eksisterende arrangementer, og navnlig koncerterne kan blive et dyrt bekendtskab, hvor man risikerer at komme i konomisk klemme.

- Koncerterne er en stor investering, og ofte kan det ikke lade sig gre uden at have en sponsor i ryggen. Folk gr til koncerterne p grund af kunstneren og ikke p grund den sag, der str bag arrangementet, siger Stig Fog.

I ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, siger generalsekretr Flemming Kofod-Svendsen, at det handler om at tnke kreativt og i nye baner, hvis man vil n befolkningen.

- Jeg tror ikke, at vi har net et mtningspunkt for velgrenhed endnu, men kunsten bliver at mlrette sine tiltag. Min mor er jo ikke interesseret i det samme som mig, og jeg har andre interesser end mine brn.

dahl-hansen@kristeligt-dagblad.dk