Prøv avisen

Danske kvinder betaler mere for hverdagsting

Kæden Normal solgte for eksempel Gillettes barberskum for kvinder tre kroner dyrere end for mænd i samme størrelse og tog mere for en pakke med fire Venus-barberblade til kvinder end Mach 3 til mænd: Foto: Jens Nørgaard Larsen

En lang række hverdagsting koster langt mere for kvinder end for mænd, viser et pristjek af 15 varer i en række danske butikskæder og netshopper. Det skriver metroxpress

Det er dyrt at være kvinde: En lang række hverdagsting koster langt mere for kvinder end for mænd, viser et pristjek af 15 varer foretaget af metroxpress i en række danske butikskæder og netshopper.

Prisforskellen kan ses på alt fra sammenlignelig barbergel med nærmest identiske ingredienser, hvor kvinderne må betale knap fem kroner mere, til skrabere fra Gillette og parfumer fra eksempelvis D&G, hvor kvinder betaler mere end mænd for præcis den samme mængde. Det skriver metroxpress.

I en rapport fra december fra forbrugerombudsmanden i New York viste en gennemgang af 397 varer, at kvinder betalte mere i 42 procent af tilfældene, mens det kun var 18 procent af gangene for mænd.

Fænomenet er døbt ‘The Pink Tax’, og for 14 dage siden forbød Californien butikker at tage mere for kvindeudgaver.

Dansk Kvindesamfund vil tage prisforskellen op med butikkerne og politikere.

"Det rammer en på retfærdighedssansen. Kvinder tjener i forvejen mindre end mænd. Det er kort sagt ikke cool, at der skal være en luksusafgift på at være kvinde," lyder reaktionen fra styrelsesmedlem i Dansk Kvindesamfund Sara Ferreira til metroxpress.

Forbrugerrådet mener, at detailhandelen skylder de danske kvinder en god forklaring.

"Deres forklaringer er bestemt ikke overbevisende. Med de kvantum, de køber hjem, må forskellen være lille, og det kan ikke være dyrere at lave en skraber eller cykel i pink end i blå. Kvinder kan med rette føle sig snydt," siger cheføkonom Martin Salomon.

Ligestillingsordfører Rasmus Horn Langhoff (S) raser.

"Kvinder skal da ikke acceptere, at butikker og producenter malker det ene køn mere end det andet. Her tager de klart kvinderne ved næsen," siger han til metroxpress.

Virksomhederne mener ikke, man kan sammenligne produkterne direkte. Kæden Normal solgte Gillettes barberskum for kvinder tre kroner dyrere end for mænd i samme størrelse og tog mere for en pakke med fire Venus-barberblade til kvinder end Mach 3 til mænd:

"Jeg mener ikke, at de produkter, I har fundet, er sammenlignelige produkter. Eksempelvis er der forskel på indholdet af de to barbergeler. Det svarer til at sammenligne økologisk sødmælk og konventionel minimælk," siger direktør Torben Mouritzen til metroxpress. 

Matas svarer blandt andet, at prisforskellen på de flade barberblade skyldes, at kvindeversionerne er lavet efter kvindernes former. Og om prisforskellen på parfume skriver informationschef Henrik Engberg:

"Indholdet i dufte og plejeprodukter til kvinder bærer præg af, at kvinder efterspørger mere komplekse produkter med flere aktive stoffer end mænd. Således er indholdet i umiddelbart sammenlignelige varer ofte væsentligt forskellige."