Prøv avisen

Danske medier er håbløst forelskede i data

Tegning: Rasmus Juul Pedersen.

Glem alt om Danmarks Radio, TV 2 og de store dagblade. Mediemagten i Danmark er overgået til de amerikanske datagiganter, som har så stærk kontrol over informationsstrømmene, at bladhuse og tv-stationer føler, at de er nødt til at bejle til dem

”Data er det nye olie”.

Den norske mediemogul Torry Pedersen, publicistisk direktør i Schibsted, ser ud over forsamlingen, mens erklæringen står bag ham med store bogstaver. Det svækker ikke udsagnet, at det kommer fra en af lederne i den nyhedskoncern, som blandt andet ejer de norske aviser Aftenposten, Bergens Tidende og VG samt svenske Aftonbladet og Svenska Dagbladet. Det mægtigste bladhus i det land, som ikke alene har tjent sig styrtende rigt på olie, men som også har den befolkning i verden, som er mest trofast til at betale for nyheder og anden væsentlig information.

Han uddyber, at magten over data repræsenterer magten til at bestemme over hele brancheområder.

Det stærkeste taxiselskab i verden er Uber, som ikke ejer en eneste bil, men alene tjener penge på at videregive data mellem chauffører og kunder.

Det stærkeste selskab i verden for overnatninger er tilsvarende Airbnb, som ikke ejer en eneste hotelseng.

Og de stærkeste indehavere af mediemagt i verden er en håndfuld amerikanske gigantvirksomheder, som har vidt forskelligt formål, men som har det til fælles, at de stort set ikke beskæftiger journalister. De arbejder med data. Og ved hjælp af data har de erobret mediedagsordenen i en sådan grad, at tv- og radiostationer, dagblade og netmedier ikke har noget valg. De er nødt til at samarbejde.

Vi befinder os til konference om ”Globaliseringen af den danske mediebranche”, som også er titlen på den rapport, som fremlægges. En rapport, der tydeligt dokumenterer, hvordan 10 store amerikanske koncerner i løbet af en kort årrække har sat sig så kraftigt på både penge- og informationsstrømme, at medielandskabet i såvel Danmark som den øvrige verden slet ikke er til at kende igen.