Danskerne fylder isolationen ud med brætspil og puslespil

De fleste mennesker har pludseligt fået meget tid derhjemme, hvilket har betydet stor travlhed hos forhandlere af brætspil. Det store hit handler paradoksalt nok om en global pandemi. Spil kan være et godt redskab, når forældre skal tale med deres børn om svære ting, siger ekspert

Kristeligt Dagblad har været i kontakt med fire danske forhandlere af brætspil og lignende underholdning, der alle fortæller, at coronakrisen har medført en usædvanlig travlhed.
Kristeligt Dagblad har været i kontakt med fire danske forhandlere af brætspil og lignende underholdning, der alle fortæller, at coronakrisen har medført en usædvanlig travlhed. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

”Det er lidt, som om vi har fået en ekstra julehandel her i foråret,” fortæller Stefan Winther over telefonen fra sin hjemmearbejdsplads.

Han er medejer af firmaet Spilcompagniet, der blandt andet sælger brætspil og puslespil online. Firmaet oplever en usædvanlig stor efterspørgsel i en tid på året, hvor de ellers normalt har svært ved at konkurrere med det spirende forårsvejr. Den konkurrent er af ulykkelige årsager taget ud af spillet, da myndighederne på grund af coronakrisen har bedt danskerne om blive derhjemme så vidt muligt.

Kristeligt Dagblad har været i kontakt med fire danske forhandlere af brætspil og lignende underholdning, der alle fortæller, at coronakrisen har medført en usædvanlig travlhed.

En af dem er Bog & idé. Her har man også oplevet, at danskernes øgede tid i hjemmet lader til at have givet mange en trang til at fylde spilskabet op. Hos kæden har man ifølge markedschef Anders Iversen konstateret en markant fremgang i salg af brætspil de seneste uger, og især spillet Pandemic hitter.

”Det har i nogle år været et af de mest populære brætspil, men salget er nu fordoblet siden sidste år,” fortæller Anders Iversen.

Pandemic, der er engelsk for pandemi, er navnet på et brætspil, hvor deltagerne i samarbejde skal forsøge at bekæmpe forskellige sygdomme, der spreder sig hastigt på verdenskortet.

Også Spilcompagniet har Pandemic som sin bestseller, og Stefan Winther har to forklaringer på, hvorfor det ret virkelighedsnære spil er så populært i den her tid.

”Der er et vist metalag, som jeg især tror, at spillets yngre målgruppe finder sjovt. Men vi har faktisk også fået tilbagemeldinger fra forældre, der fortæller, at de har brugt spillet til at snakke med deres børn om den her tid.”

Thomas Markussen er lektor i design og kommunikation på SDU. Her har han blandt andet arbejdet med at designe et brætspil, som skal hjælpe indsatte fædre i fængslerne og deres børn med at kommunikere. Og brætspil kan være et godt værktøj til vanskelige snakke, mener han.

”Mange forældre er ofte i tvivl om, hvor meget deres børn egentlig kan tåle at høre, og bagefter hvordan de så skal gå til de her snakke. Disse typer af spil har den fordel, at de tilbyder en spilverden og et sprog til noget, der kan være svært,” fortæller Thomas Markussen.

En af brætspillets særlige kvaliteter er, at man i spillets verden kan bytte roller eller sige og gøre ting, som ellers ikke er tilladt. Det giver et frirum til at sætte sig selv på spil og udtrykke sig mere umiddelbart, end man ellers ville have gjort.

”Man ved eksempelvis, at det betyder meget for unges gruppedynamikker og udvikling, at de gennem spil kan prøve identiteter og normer af. I de sikre rammer, et spil sætter op, kan man berøre emner og etiske grænser, man ellers har svært ved at forholde sig til,” forklarer Thomas Markussen.

I den her tid er der mange familier rundt omkring i landet, der er tvunget til at bruge mere tid sammen, end de plejer. Og brætspil kan være en rigtig god familieaktivitet, mener han, fordi vi lærer noget nyt om hinanden og os selv, når vi spiller brætspil. Det kan ruske op i fastgroede roller og hierarkier.

”I min familie spiller vi Bezzerwizzers familieudgave. Når jeg får et spørgsmål om Justin Bieber eller en populær rapper, så er jeg jo fuldstændigt sat. Og det samme er mine børn, hvis de skal gætte, hvad forsangeren hed i The Doors,” siger han og uddyber;

”Jeg kan lige så vel som mine børn blive udstillet af spillet, og det kan få mine børn til at se på mig på en anden måde. Den lighed, man oplever i spillet, gør, at man kan prøve nogle nye sociale former af. Her er det ikke længere mor og far, der bestemmer, men spillets regler der gælder.”

Danskerne lader også til bruge den øgede tid i hjemmet på at stimulere deres tålmodighed og samarbejde. I hvert fald oplever forhandlerne, at også puslespil bliver revet ned fra de fysiske og virtuelle hylder. Det er også tilfældet hos Spilcompagniet og Stefan Winther.

”Faktisk har vi oplevet den største stigning overhoved blandt vores puslespil. Og især de helt store. Det virker, som om der er mange, der tænker, at hvis jeg nogensinde skal fuldføre et puslespil med 4000 brikker, så skal det være nu, hvor vi alligevel ikke kan komme ud,” siger Stefan Winther.

Samme tendens oplever Bog & idé, der melder, at man under coronakrisen har firedoblet sit salg af puslespil.